
foto
Keby pod jeho fotografiou nebývalo pri mene uvedené: podnikateľ, ľahko by ste si ho mohli pomýliť s hercom. Uhrančivý pohľad zelenkastých očí pripomína Seana Conneryho v jednej z bondoviek. Vrásky na čele a obľúbená čierna farba vyvoláva dojem pokojného človeka, ktorý má veci pod kontrolou a ktorého tak ľahko niečo nerozhádže.
Podnikateľ, majiteľ najväčšej cestovnej kancelárie v Česku, bývalý senátor, pre niekoho homosexuál a emigrant. Posledný mesiac sa zdalo, že nad svojimi firmami stráca vládu. Cestovke Fischer hrozil krach, napriek tomu jej majiteľovi podľa prieskumov verilo 84 percent našich západných susedov. O takej podpore niektorí politici iba snívajú.
Keď jeho kríza vrcholila, prechádzal sa s Terezou Vránkovou, svojou pravou rukou z cestovnej kancelárie, po Hellichovej ulici na pražskej Malej Strane. Tam ako pubertiak chodil na gymnázium. „Išli sme zapáliť sviečku k pražskému Jezuliatku. Aby to všetko dobre dopadlo,“ hovorí Vránková.
Podnikateľovo kráľovstvo tvorí ústredná spoločnosť Fischer. Jej súčasťou je cestovka CK Fischer a Fischer Air zabezpečujúca leteckú prepravu. Fischer tiež vydáva časopis Sezóna a spravuje vlastnú nadáciu. Tá venuje prázdninové pobyty deťom z detských domovov. V roku 1999 pribudla k jeho impériu vydavateľská a produkčná spoločnosť Fischer Entertainment, ktorá vytiahla po rokoch na svetlo božie českú speváčku Věru Špinarovú. Netreba zabúdať ani na Fischer Collection, značku oblečenia a praktických módnych doplnkov. Finanční analytici tvrdia, že Fischer svoje sily precenil. Jeho snaha o rozširovanie bola na české pomery priveľká.
Od roku 2000 sa stále častejšie začali ozývať spoločnosti, ktorým Fischer neplatil. Situácia v impériu dospela tak ďaleko, že na Fischerov majetok uvalili pražské súdy exekúciu.
Ako sa to mohlo stať?
Vysvetlení je niekoľko. K Fischerovmu pádu prispela aj kríza turistického a leteckého priemyslu po 11. septembri 2001.
Český týždenník Euro píše, že Fischer urobil chybu, keď kúpil dva Boeingy 737 a len jeden si prenajímal. Keby lietadlá nekupoval, a radšej si všetky iba prenajímal, nemusela byť cena jeho leteniek taká vysoká. Len takto sa vraj Fischer zadĺžil takmer o 1,35 miliardy korún. Sám však tieto úvahy odmieta: „Môj úver tvoril desatinu ročného obratu mojich firiem, teda asi 450 miliónov korún. A to nie je žiadny vražedný úver.“
Príčiny hľadá v roku 2000, keď jeho impérium začalo vykazovať stratu 740 miliónov: „Štyristosedemdesiat miliónov sme vložili do reklamy. Neprospelo nám ani priveľké zníženie cien, slabá česká koruna a drahý letecký benzín. Nezískali sme nových klientov.“
Proti Fischerovi hral aj zvýšený záujem o pobyty last-minute. Tie totiž nevytvárajú taký objem peňazí ako normálne zájazdy, pri ktorých platí zákazník vopred zálohu.
Kto obmäkčí veriteľov
Už dávnejšie sa vedelo, že Fischer intenzívne hľadá nového strategického investora. Tŕň z päty v podobe exekúcie mu nakoniec pomohol vytiahnuť český podnikateľ Karel Komárek. Ten je považovaný za jedného z najbohatších Čechov. Jeho spoločnosť Atlantik zarobila minulý rok na obchode s ropou takmer 675 miliónov korún. „Našiel som toho najlepšieho možného partnera. Komárek je vo svojom rozhodovaní spoľahlivý, racionálny a pritom rýchly,“ pochvaľuje si Fischer v nedávnom rozhovore publikovanom na vlastnej webstránke.
Podrobnosti dohody o Komárkovom podieli chce zatiaľ nechať Fischer utajené. „Uvedomte si, že uzatvárame obchody a zmluvy v miliardových sumách. To nie je tak, ako keď sa s kamarátom delíte o účet za pivo.“ Verejne sa zatiaľ hovorí o vyrovnanom partnerstve. Fischer by sa mal naďalej venovať turistike, Komárek bude dozerať na jeho financie.
Aj keď traja najväčší veritelia – Komerčná banka, Česká správa letísk a České aerolínie – boli spočiatku proti, Komárek ich nakoniec presvedčil a súhlasili s odstúpením pohľadávok spoločnosti Atlantik.
Druhá šanca
Fischer dlhuje ešte 37 českým cestovkám, ktoré sú jeho zmluvným predajcom – vyše 2 milióny korún. Sú však aj spoločnosti, ktorým Fischerova dočasná platobná neschopnosť nerobí problém. „Pracujem s pánom Fischerom už dvadsať rokov, je to vynikajúci obchodník,“ povedal majiteľ z najväčších gréckych cestoviek Cretan Holidays Konstantinos Badouvas. Gréci pokračujú s objednávkami, o peniaze sa neboja.
Zdá sa, že najväčšie české turistické impérium, ktoré ovláda 40 percent trhu a ktoré vraj ročne vyvezie 300 tisíc zákazíkov, zažehnalo krízu a dostáva druhú šancu. Po dohode s veriteľmi môžu exekútori vrátiť do Fischerovej pražskej vily ťažkú pohovku, stôl, tri menšie televízory a snáď aj 180 eur, ktoré zobrali jeho 80-ročnej matke. „Nebola to životná kríza, v problémoch sa ocitli len moje firmy. Z udalostí posledných troch týždňov vychádzam posilnený,“ hovorí dnes Václav Fischer. Svoj majetok odhaduje na polovicu toho, čo vlastnil pred rokmi. Celkové číslo však prezradiť nechce.
JOZEF GRYGA
Foto – ČTK
Václav Fischer (1954) emigroval v roku 1978 do Nemecka. V Hamburgu založil cestovku Fischer Reisen. Zo študentskej kancelárie sa postupne stala piatou najväčšou na nemeckom trhu. O desať rokov ju predal a začal podnikať v Česku. V roku 1998 mala CK Fischer 18 pobočiek, 250-tisíc klientov a obrat okolo 5,4 miliardy korún. O rok nato kandidoval v doplňujúcich voľbách do Senátu, hornej komory českého parlamentu. Aj napriek tvrdej kampani proti jeho zvoleniu (na bilboardoch sa otvorene spomenula jeho homosexuálna orientácia), zvíťazil nad protikandidátkou ODS, herečkou Jiřinou Jiráskovou. V roku 2002 z politiky odchádza so slovami nikdy viac a do Senátu už nekandidoval.
Dámy z firmy ho vždy považovali za usmievavého elegána, ktorý ich vždy pozdravil ako prvý a poznal ich po mene. Jeden z jeho bývalých zamestnancov ho charakterizoval takto: „Neveril ľuďom, do svojej firmy nikoho nepustil. Všetky finančné otázky chcel riešiť sám.“ Roky nemala jeho spoločnosť finančného manažéra, ktorý by mal predstavu o peňažných tokoch medzi jednotlivými firmami skupiny a ich záväzkoch. Teraz Fischer priznáva radosť z toho, že sa po rokoch osamelého bežca stáva bežcom v tandeme.
Na dovolenku letí Fischer vždy s vlastnou cestovkou ako bežný turista. S jediným rozdielom – v lietadle sedí zásadne v prvom rade.