
Vodič mazdy zabil v piatok večer na chodníku pred reštauráciou na sídlisku Dlhé diely v Bratislave dve sestry. Vodič cez plnú deliacu čiaru predbiehal pred ním idúce auto, ktoré však na križovatke odbočovalo. Mazda najprv prešla do protismeru, potom vybehla na chodník a zrazila troch ľudí. Auto nakoniec vletelo na terasu záhradnej reštaurácie, kde ho, našťastie, zastavil stĺp. Vodič mal v krvi 0,56 promile. FOTO SME - PAVOL MAJER
V Kalništi na východe Slovenska mali včera pohreb sestry (26 a 28), ktoré zahynuli v Bratislave na Dlhých dieloch. Jedna zo sestier v Bratislave bývala, druhá sa chystala na dovolenku k moru a pred cestou prišla na návštevu k sestre. Zomreli, keď do nich na chodníku pred reštauráciu narazil vodič na mazde. Ďalší muž bol pri nehode zranený - utrpel zlomeninu dolných končatín a zápästia. FOTO PRE SME - KAMILA HRABČÁKOVÁ
BRATISLAVA - August na slovenských cestách priniesol so sebou niekoľko veľkých tragédií. Po 12 pútnikoch, ktorí zahynuli začiatkom mesiaca pri Úhornej, zomreli tento víkend dve sestry a novomanželia. Sestry z východného Slovenska, ktoré vychádzajúc z reštaurácie zabil v Bratislave bezohľadný vodič, mali včera pohreb. Zahynuli aj novomanželia, ktorí po svadbe rozvážali hostí, ale havarovali a potom v aute zhoreli.
Od začiatku roka do konca júla zomrelo na slovenských cestách 309 ľudí - o sedem menej ako za rovnaké obdobie minulého roka. Celoročnú bilanciu však zrejme ovplyvnia mimoriadne tragické dopravné nehody z augusta.
„Keby nebola tá nehoda autobusu, tak je počet usmrtených nižší ako vlani,“ tvrdí Pavol Haviernik z dopravnej polície. Platí to aj o letných mesiacoch, keď je nehodovosť, aj jej následky, tradične vyššia. Môžu za to najmä tzv. dovolenkoví vodiči, ktorí auto používajú len občas, napríklad pri ceste na prázdniny. V lete je na cestách aj viac áut. V Česku počas dovolenkového obdobia zomrel na cestách rekordný počet ľudí. Počet nehôd však rastie aj u nás. Minulý rok ich do júla bolo o 3-tisíc menej ako tento. Najčastejšou príčinou je nesprávny spôsob jazdy.
Najnebezpečnejšie je prekročenie rýchlosti. Najväčšou mierou sa podieľa aj na počte mŕtvych - predchádzalo 40 až 45 percentám úmrtí. „Následky prekročenia povolenej rýchlosti sú jedny z najtragickejších,“ hovorí Haviernik. Nevyrovná sa mu ani alkohol za volantom, ktorý zatiaľ zapríčinil štyri percentá nehôd.
Verejnosť však sleduje najmä tieto prípady. Môže za to najmä séria nehôd opitých policajtov, ktorí iba v roku 2002 zabili šiestich ľudí a ďalších ťažko zranili.
Haviernik odmieta obvinenia, že ak vodič neprejde dychovou skúškou, často mu pomôže niekoľkotisícový úplatok. „Keby to boli konkrétne veci, nech sa páči,“ hovorí. Tvrdí, že polícia prijala maximálne opatrenia, aby sa korupcii predchádzalo. Počet opitých vodičov, ktorých policajti odhalili, je približne rovnaký ako po iné roky.
ROMAN PATAJ