
Henri Cartier-Bresson, Francúzsko 1932.
ktívy. Na každej z týchto fotografií vidieť, ako dokonale uchopil príležitosť. Zachytil pominuteľné v tej správnej chvíli, esenciu svojich estetických predstáv.
Majster Cartier-Bresson oslavuje deväťdesiate piate narodeniny. „Aj tak je zvláštne, že bol tak často v pravý čas na pravom mieste,“ tvrdí Peter Galassi, šéf fotografického oddelenia newyorského Múzea moderného umenia, v nádhernej knihe s titulnou otázkou Kto ste, pán Cartier-Bresson?, ktorá vyšla vo vydavateľstve Schirmer/Mosel a je ako jedna z mála publikácií o ňom prístupná aj na Slovensku.

Henri Cartier-Bresson, Taliansko 1926.
Zriedkavý cit pre nenápadné mávanie času a neomylný zmysel pre stratené súvislosti zdanlivého chaosu viditeľných vecí ho vždy priviedli do dramatických bodov, tam, kde sa vyostrovali dejiny poslednej tretiny dvadsiateho storočia. Z Afriky cez Európu do Ázie - niektoré zmeny bolo cítiť aj vo Francúzsku, na vidieku, aj v Paríži.
Kto vidí dejiny podľa politických udalostí, bude možno trošku sklamaný. Keď sa Cartier-Bresson stal bezprostredným svedkom akcií štátu, vždy dal prednosť reakciám ľudí pred verejnou šou politikov. Pri korunovácii Georgea VI. v Londýne aj pri oslobodzovaní Paríža. Predmetom jeho záujmu boli popri vybraných spisovateľoch a maliaroch obete dejín, ktoré boli občas aj ich aktérmi, a tak často aj dvojnásobnými obeťami - bol ich presným, sústredeným pozorovateľom.
Henri Cartier-Bresson sprítomňoval dejiny filtrom svojej filozofie. Nikdy nebol kronikárom. Skôr portrétistom - ktorý otváral priestor na nejednoznačné vnímanie reality plné odtieňov. A aj preto sa väčšinou nedajú zachytiť jediným pohľadom.
Fotografickú prax Henriho Cartiera-Bressona určovala jeho intuícia. Ale okrem toho patril aj k najväčším teoretikom svojho média. Fotografiu umiestnil do zvláštnej polohy medzi film a výtvarné umenie. Jednou stránkou fotografie je fixovanie času - ale fotograf ako Henri Cartier-Bresson zvládal aj tichý skok ponad čas. Jeho umenie sa považuje aj za odpoveď na kryštalizáciu priestoru v kubizme. Zrejme je Henri Cartier-Bresson právom najvýznamnejší fotograf súčasnosti.