Pondelok, 29. november, 2021 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

RECENZIA / LITERATÚRAČisté víno poézie

Miloš Janoušek: Vianoce v Beatleheme * Dilema 2000

V predvečer Vianoc sa v novootvorenej kaviarni Café Apponyi na Radničnej ulici 1 v Bratislave v rámci večera vydavateľstva Petrus prezentovala kniha Roberta Bielika Gompa (Kláštorný denník). Úvodný titul novej edície Arcus krstil predseda predstavenstva Grand Press a Petit Press Alexej Fulmek (vľavo) s manželkou, na snímke vedľa nich vydavateľ Peter Chalupa a autor Robert Bielik (vpravo). FOTO – EDUARD KARDELIS

Pri súčasných veľkých možnostiach literatúry si vydavateľ, autor i čitateľ môžu vybrať naozaj to „pravé orechové“, vyhovujúce každému po všetkých stránkach. Poézia patrí medzi oblasti hmotne neziskové, mediálne nie vždy vďačné a na jej čitateľov sa často hľadí ako na akúsi zvláštnu kastu čudákov, ktorí v dnešnom pragmatickom období prelomu tisícročí nezdravo aj neprakticky snívajú a túžia po pohladení a hygiene duše. Avšak práve pre dnešné rýchle časy sa hodia dobré básne, kratšie sýte útvary, pripomínajúce dúšky čistého, „nepančovaného“, neriedeného kvalitného vína.

Miloš Janoušek je lekár-hygienik, prozaik, dramatik, scenárista, autor reklamných textov, pesničkár, ale predovšetkým básnik. Jeho poézia je plná, intelektuálne vykovaná, so zmyslom pre praktické využitie príslušných reálií, zaujímavá svojimi príbehmi, snivá, ale najmä „nevymyslená“ a živá. Zbierka Vianoce v Beatleheme nie je instantným produktom, ale má svoj dlhší životopis a budúcnosť, čo je vidieť najmä na výraznej intelektuálnej i tvarovej prepracovanosti textov a v širokom tematickom zábere. To však nebráni ľahkosti a vzdušnosti takejto poézie, ktorú však treba degustovať pomaly, aby konzument dokázal v básňach odhaliť čo najviac chutí, ovoňať všetky vône a nechať v sebe doznievať zmyselnosť a myšlienku.

Janoušek je v prapodstate premýšľavý humorista. (Chcel by som byť medveďom, Teta Júlia), má rád Hrabala (Keby som tak mohol), kolářovskú grafiku básní (Galéria strýka Alberta), spomienky na detstvo (Kapitán Nemo), nevyhýba sa skepse (Rozprávka zo života rytierov stredných vekov), odmieta kríže slávy (Passion Play), miluje lásku (Takmer) a má rád pokoj (Večer v mojom akváriu), ale aj rock and roll (V mene Johna, Paula, Georgea a Ringa, Vianoce v Beatleheme). Medzi jeho najlepšie básne patria do zbierky zakomponované piesňové texty, či už je to rozsiahlejšia úžasná freska Topil sa kôň, krásne čierne Blues o pohrebe revízora vo výslužbe alebo jednoduchá Pesnička o tichu. Je to príjemné a dobrodružné čítanie na veľa dlhých chvíľ. Jediným ľahkým škrabancom knižky je pomerne nešťastné kolorovanie ilustrácií a ich tvorba i výber, ktorý si možno žiadal aspoň taký dlhý čas ako tvorba básní.

Ale kto si bez chyby, hoď po mne kameňom. PAVEL MALOVIČ

(Autor je pesničkár a publicista)

1. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom