"S mnohými hudobníkmi sa priatelím, vtedy nadobúda spolupráca úplne iný charakter. Sú speváci, ktorí sa o obal cédečka nezaujímajú. Heslom - ja som nahral muziku, ty urob obal - sa riadi napríklad Paľo Drapák. A sú takí, ktorých zaujíma všetko. Potom je obal výsledkom kompromisov a ústupkov."
Návrhár obalov hudobných nosičov je presvedčený, že obal cédečko nedokáže predať. "Je to priestor pre výtvarníka, aby sa mohol prejaviť bez obmedzení. Či to využije komerčne alebo urobí výtvarné dielo, záleží od okolností - času, predstáv vydavateľa a rozpočtu."
Napriek tomu, že Gibon robil obaly cédečiek s mnohými štýlmi hudby, s istotou vie, na akú muziku by si netrúfol. "Nevedel by som sa vpratať do kože pri náboženskej tematike. Na to treba mať iný typ pohľadu, a ja ho nemám. Nevedel by som, do akej miery môžem narábať s obrazom Krista, s čím ho skombinovať, aký veľký nadpis použiť."
![]() | Naj... Hudobná akadémia nominovala v roku 1999 na tzv. "slovenskú Grammy" päť obalov, z ktorých tri boli z Gibonovej dielne. Cenu získal za album Pala Hammela a Prúdy. "Cédečko je ilustrované obrazmi akademického maliara Ivana Pavleho, ja som obal len graficky pojednal." |
![]() | Ďalšiu cenu od akadémie dostal za posledný Müllerov výberový album Retro. "Myslel som si, že ocenenenie nedokáže grafikovi s vlastným štúdiom pomôcť, ale prišiel som na to, že áno. Nových klientov som síce nezískal, ale môj rating je vyšší." "S Richardom Müllerom a Ivou Bittovou sme objavili zberateľa starých fotografií - doktora Hanáka. Zahrabali sme sa uňho do tisícov čiernobielych obrázkov, portrétov, krajiniek a miest. Každý z nás si vytvoril svoju kôpku favoritov, z ktorých sme vybrali tridsať a z nich sme sa postupne dostali k tej jednej - malému anjelikovi. Asi je to malý Richard." |
![]() | Najpedantnejší "Moja spolupráca s Richardom je mimoriadna, takýto interpret na Slovensku nie je," hovorí Gibon, dlhoročný Müllerov kamarát. "Sme spoluautormi ôsmich obalov jeho albumov. Richard je veľký pedant aj po vizuálnej stránke, doslova mi dýcha na chrbát. Musí vidieť, aj keď zväčším čo len bodku. Jeho cédečka sú postavené na nápade. Obal musí mať vždy nejaký grif v druhom pláne." Hotový návrh tohto obalu na kontroverzný singel Nahý, ktorý Richard nakrútil s B3, nikdy nevyšiel, lebo vydavateľ zamkol nahrávku v trezore. Aj platňa PPF vyšla len v malom náklade, a tak je dnes vzácnosťou. |
![]() | Najestetickejší "Ak porovnám Müllera s Petrom Nagym, Peter má úplne opačný prístup. Urobil som s ním štrnásť obalov a jeho nápady sú postavené na estetike. Prvoradé je to, aby sa na obale objavil on a pôsobil dobre." |
![]() | Najlepší "Najlepší pocit mám z obalu cédečka, ktorý som navrhol pre český hudobný zázrak Ivu Bittovú a jej sprievodnú kapelu Čikori. Robili sme ho s Richardom Müllerom, ktorý doniesol svoje fotky. Obal je postavený na čistote a úplnom nadhľade na grafiku. Vyhrali sme sa s každým detailom, je z toho exkluzívna výtvarná vec." |
![]() | Najrýchlejší Spevák a hudobník Voloď Kucer je zaujímavá postavička a ani vznik obalu k jeho debutu nemohol byť obyčajný. "Voloď si dal urobiť u niekoho obal za päť päťdesiat, ktorý tomu patrične zodpovedal. Večer došiel za mnou s hotovými litografiami, nech ich opravím. Mohol som však akurát vyrobiť nové. Termín znel - do rána! Jedinú fotku, ktorú mal so sebou, bola v občianskom preukaze. Na obale je teda zoskenovaná Voloďova tvár, prevedená do negatívu. V tú noc vzniklo cédečko a kazeta technikou alla-primma - od začiatku do konca bez prerušenia. O druhej sme šli spať." |
![]() | Najhoršie "Najhoršie sa pripravoval obal k soundtracku slovenského kultového muzikálu Neberte nám princeznú. Neexistovali žiadne fotky, len profi filmový záznam, z ktorého sa dali urobiť len malé obrázky." |
Antológia
"Ak je na vizuálnu podobu albumu dosť peňazí, radosť z tvorivej slobody stúpa. Dajú sa urobiť lepšie fotky, použiť nové prostriedky. Cédečko často nie je postavené ani tak na grafike, ako na dobrých fotkách, ktoré do počítača prídu. Naopak to však bolo v prípade Antológie slovenskej populárnej hudby od čias Františka Kryštofa Veselého. Je to typická počítačová práca, kde mám k dispozícii len staré portréty - hlavu a kúsok goliera. K celej sérii sa chystám urobiť kartónový obal."