BRATISLAVA – Asociácia nezávislých rozhlasových a televíznych staníc žiada v novom zákone úplne vylúčiť reklamu z vysielania Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu. Podľa súkromných vysielateľov by zrušenie reklamy pre verejnoprávne médiá malo byť zakotvené v nových návrhoch zákonov o STV a SRo, ktorými sa má parlament zaoberať v jeseni.
„Ak poslanci návrh na vylúčenie reklamy nebudú akceptovať, súkromné rádiá a televízie budú žiadať časť peňazí z koncesionárskych poplatkov,“ povedal predseda asociácie Andrej Hryc.
Návrh súkromných vysielateľov je podľa Hryca oprávnený a vychádza z princípov duálneho systému elektronického vysielania, ktorý stanovuje rovnosť príležitostí. „STV a SRo však berú všetky koncesionárske poplatky, zarábajú na reklame a k tomu dostávajú aj dotácie od štátu. V porovnaní so súkromnými vysielateľmi sú tak verejnoprávne médiá vo výhode,“ dodal Hryc.
Návrhy nových zákonov o televízii a rozhlase boli ešte pred týždňom na medzirezortnom pripomienkovom konaní. Vyjadrilo sa k nim okolo 40 rôznych organizácií a subjektov. K návrhu zákona o STV vzniesli 80 pripomienok, z ktorých ministerstvo kultúry akceptovalo 35. K rozhlasu bolo predložených 64 pripomienok, ministerstvo akceptovalo 24.
Ustanovenie o vysielaní reklamy pripomienkoval aj Protimonopolný úrad, ktorý navrhol percento vysielania reklám v STV a SRo znížiť. Ministerstvo kultúry navrhuje vláde a parlamentu, aby pripomienky úradu a asociácie neakceptovali.
Podľa platného zákona o vysielaní a retransmisii, časový rozsah reklamy vo vysielaní súkromných médií nesmie presiahnuť 15 percent denného vysielacieho času. Môže sa zvýšiť na 20 percent, ale iba o čas vyhradený telenákupným šotom. (sita)