„Lovci nových hláv“ v politike začínajú siahať po manažéroch

V krajinách EÚ je trendom, že politické strany sa snažia medzi seba vtiahnuť úspešných manažérov z komerčnej sféry, pre ktorých je takýto postup ďalším stupňom v budovaní kariéry. Na politické posty v parlamente, vo vláde či v ďalších štátnych, resp. euró

Personálna politika jednotlivých straníckych lídrov by sa podľa odborníkov nemala zásadne líšiť od postupov, ktoré pri vyhľadávaní a výbere „nových tvárí“ využívajú zodpovední manažéri v komerčnej sfére, resp. profesionálni Executive Search konzultanti personálno-poradenských spoločností. Na rozdiel od súčasnosti, keď sú pri straníckych nomináciách hlavné kritériá posunuté bližšie k politickým súkmeňovcom, priateľom a rôznym „podporovateľom“, by sa vyhľadávanie kandidátov na politické funkcie malo väčšmi opierať o jasne a vopred definované požiadavkové profily, to znamená predovšetkým o to, čo sa od daného človeka očakáva, aby dokázal a splnil.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Stop pre teoretikov
„Pri vyhľadávaní a výbere potenciálnych štátnych úradníkov, poslancov či ministrov lokálneho a v blízkej budúcnosti aj európskeho dosahu treba prihliadať aj na iné ako politické kritériá,“ potvrdzuje odborník na personálne záležitosti Martin Krekáč z medzinárodnej poradenskej skupiny Amrop Jenewein Group. „Prednosť by mali podobne ako pri obsadzovaní postov na úrovni top a senior manažmentu alebo miest v riadiacich a dozorných orgánoch dostať ľudia, ktorí vo svojej práci i živote dlhodobo dosahovali mimoriadne dobré výsledky a ktorí už niečo vytvorili. V západných krajinách sa do politiky len málokedy dostane človek s teoretickou alebo jednotvárnou skúsenosťou, od ktorého možno naozaj len ťažko očakávať, že sa bude úspešne podieľať na riadení celospoločenských, resp. európskych záležitostí. Špičkoví manažéri alebo úspešní podnikatelia z komerčnej sféry majú určite predpoklady na naplnenie volebných, resp. vládnych programov.“

SkryťVypnúť reklamu

Aj z tohto dôvodu politické strany v krajinách EÚ pri hľadaní „nových tvárí“ bežne využívajú externú a nezávislú pomoc profesionálnych personálnych poradcov. Vďaka nim pri výberoch „lovia“ medzi kvalitnými manažérmi a nepresadzujú vlastných, ale optimálnych kandidátov, s ktorými sa väčšinou počíta na dlhší čas. Práve pri nich je dôležité, aby svoje profesionálne know-how a skúsenosti odovzdali príslušnej politickej strane a v prípade volebného víťazstva aj regiónu, štátu alebo celej únii.

Profesionálny krok
„Typickým príkladom takéhoto postupu je nedávna nominácia Ivana Štefanca, riaditeľa pre európsku integráciu spoločnosti Coca-Cola HBC vo Viedni, na post komisára Európskej komisie. Najsilnejšia strana vládnej koalície využila svoje legitímne právo a týmto z môjho pohľadu vysoko profesionálnym krokom sa odhodlala vyvážiť osvedčené tváre novým menom, ktoré v sebe okrem lokálnych a globálnych vedomostí, zručností a skúseností skrýva aj potenciál pre politickú prácu. Tento predpoklad možno spoľahlivo odhadnúť na základe jeho poverenia zastávať významný post v úspešnej nadnárodnej spoločnosti,“ pokračuje Martin Krekáč. „SDKÚ zvolila nestraníka, avšak človeka s preukázateľne silným odborným i osobnostným profilom, ktorý bezpochyby dokáže splniť, čo sa od neho ako európskeho komisára očakáva.“

SkryťVypnúť reklamu

Nie každý úspešný manažér však po dosiahnutí hraníc výkonného riadenia má ambíciu vstúpiť do úrovne, z ktorej sa dajú ovplyvňovať celospoločenské, resp. európske záležitosti. Hlavnou brzdou býva najmä averzia k politickým hrám, nejasné kritériá hodnotenia úspechu, strata súkromia, pokles príjmov atď. Jednou z úloh lídrov politických strán by napriek tomu malo byť vyhľadávanie a priťahovanie takýchto ľudí, aby svoje schopnosti a kvality využili vo verejnom záujme. Vysoké posty v nadnárodných spoločnostiach, ktoré v zopár prípadoch zastávajú aj slovenskí manažéri, sú pre nové tváre najlepším vysvedčením. Náročné kritériá ich výberu opreté o medzinárodné štandardy zaručujú, že takýto kandidát spĺňa okrem odborných a manažérskych predpokladov aj najvyššie osobnostné a etické požiadavky, čo práve v politike nie je zanedbateľnou hodnotou.

SkryťVypnúť reklamu

AKÍ SÚ MANAŽÉRI NAJVYŠŠEJ KVALITY?

  • Neboja sa vziať na svoje plecia riziko.
  • Sú šampiónmi vo vlastnej firme s revolučnými myšlienkami.
  • Sú realizátormi zmien.
  • Rozvíjajú kontakty s médiami a stoja mimo davu.
  • Vedia, kto sú kľúčoví hráči, a udržiavajú s nimi dobré vzťahy.
  • Riadia sa etickými pravidlami.
  • Rozmýšľajú a pohybujú sa v európskych dimenziách.

Zdroj: Amrop Jenewein Group

Autor: bž

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 694
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 485
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 485
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 473
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 525
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 005
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 176
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu