Štiavnica: turisticky premárnená minulosť

Turista, ktorý do Banskej Štiavnice pricestuje autobusom, sa asi bude čudovať, kam sa pominula sláva kedysi bohatého mesta. Privíta ho zaprášené parkovisko a plechové búdy, ktoré majú predstavovať autobusovú stanicu. Blízko je stánok s občerstvením. ...


FOTO SME - JÁN KROŠLÁK


Turista, ktorý do Banskej Štiavnice pricestuje autobusom, sa asi bude čudovať, kam sa pominula sláva kedysi bohatého mesta. Privíta ho zaprášené parkovisko a plechové búdy, ktoré majú predstavovať autobusovú stanicu. Blízko je stánok s občerstvením. Patrí k nemu aj pekné posedenie s veľkým slnečníkom, pod ktorým vás obslúži veľmi ochotná čašníčka.

Spokojnosť asi každého prejde, keď začne hľadať WC. Personál ukáže na prenosnú búdu za cestou s ubezpečením: „Patrí to iba nám a je tam pekne čisto.“ Nepríjemný zápach, pavučiny a prach hovoria čosi iné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Cesta do centra mesta potrvá dlho - toľko pamiatok pokope ako v Štiavnici inde na Slovensku len tak ľahko nevidieť. Veľa budov je ešte v dezolátnom stave, ale sú tu už aj krásne vynovené domy, na ktorých si dali majitelia záležať. Väčšinou sú v nich penzióny. Nájsť v nich ubytovanie bol však tento víkend problém, všade bolo plno. Nám sa to podarilo až na 4 pokus v Skautskom dome. Ten je práve v rekonštrukcii a izby sa v ňom neprenajímajú. Správcovia však boli veľmi ochotní a ani nie po minúte odovzdali kľúče od celej budovy aj s celým zariadením, vzápätí odišli.

Horšie to je, ak sa chce turista dobre najesť. V pizzerii na Trojičnom námestí v sobotu o ôsmej večer oznámia, že pizzu už nerobia. V nedeľu na obed nemajú pre istotu otvorené vôbec. Vyhovuje to jedinému podniku, ktorý tu v tom čase fungoval. Čašníčka sa nezastavila a v priebehu hodinky sa tam vystriedali turisti z Nemecka, Francúzska a Maďarska. Možno ich prilákalo aj 11 hviezdičiek, ktoré svietili nad vchodom. V každom prípade s peniazmi nešetrili a v pizzerii môžu ľutovať.

SkryťVypnúť reklamu

V blízkosti mesta je Vindšachtské jazero. Osviežiť sa dá iba v jednej drevenej búde. Jej personál sa podľa toho správa. Za dve pivá a balíček slovenských cigariet si čašníčka vypýta 167 korún. „V poriadku, ale prosíme si bloček,“ bola odpoveď hostí. „Dobre, tak potom 100,“ odpovedala pohotovo barmanka. V rade stálo ďalších desať ľudí. Niektorí z nich možno bloček nechceli. (rp)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 639
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 397
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 727
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 236
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 397
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 752
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 923
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 305
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu