
FOTO SME – PAVOL FUNTÁL
Malé rehoľné vydavateľstvo Serafín vedie už asi rok JÁN KRSTITEĽ BALÁZS, františkánsky kňaz. V deväťdesiatom šiestom bolo niekoľko dní jeho meno vo všetkých slovenských médiách: Vladimír Mečiar podal naňho trestné oznámenie za jeho slová o ňom a Ivanovi Lexovi na panychíde za Róberta Remiáša.
Ján Krstiteľ Balázs doteraz dochádzal do vydavateľstva zo svojho pôsobiska v Prešove, v týchto dňoch sa do Bratislavy definitívne presťahoval a vydávanie kníh bude jeho hlavnou prácou. Vydavateľstvo Serafín patrilo k veľkému množstvu tých, čo vznikli začiatkom deväťdesiatych rokov a je jedným z mála tých, čo odvtedy prežili.
Serafín, anjel so šiestimi krídlami, sa zjavil svätému Františkovi. „V hebrejčine to znamená vnútorný zápal, serafín je ten, kto horí vnútornou žiarou,“ hovorí Balázs.
Zaujímavejšie tituly
Vydavateľstvo tvoria traja ľudia a vydáva ročne asi dvadsať titulov v nákladoch väčšinou okolo tisíc, tisícpäťsto kusov, občas sa robí aj dotlač. Vydavateľstvo sa musí uživiť samo, rehoľa vypomáha len v najväčšej núdzi, iné dotácie nedostáva.
Ján Krstiteľ Balázs tvrdí, že tu už vychádzajú „zaujímavejšie tituly“ a málokedy sa hromadia v sklade. Jeho ambíciou je dostať na slovenský trh náročnejšiu duchovnú literatúru františkánskych autorov – vrátane mystickej. Čo je zaujímavejšia literatúra? „To, čo už nie je len povrchná či ľudová zbožnosť. Ľudia túžia po hlbšej duchovnej literatúre.“
Najväčším hitom bola zatiaľ kniha súčasného autora, Francúza Jacqua Philippa Hľadaj pokoj a zotrvaj v ňom – predalo sa tridsaťtisíc kusov, na slovenskom trhu je to bestsellerový náklad. „Hľadaj pokoj a zotrvaj v ňom je o mystike týchto dní,“ hovorí Balázs.
Serafín zatiaľ vydáva predovšetkým preklady františkánskych autorov, teologických reflexií, ale vyšla tu napríklad aj kniha „neuveriteľných rozhovorov“ s prenasledovaným kubánskym kňazom v knihe Už nemusím mlčať. Svojich pôvodných autorov Serafín zatiaľ hľadá. Pripravuje sa vydanie slovenského klasika osemnásteho storočia, františkánskeho mnícha Hugolína Gavloviča, – Valaská škola mravov stodola.
Je tam Boh
Pred Vianocami vyjde prvá kniha z veľkého projektu, ktorý pripravuje celý tím ľudí už niekoľko rokov – prvých životopisov, stredovekých kroník a vlastných spisov svätého Františka, jediný projekt, na ktorý vydavateľstvo dostalo dotáciu, požiadalo o ňu v zahraničí.
Svätého Františka svojim čitateľom Serafín zatiaľ predstavil knihou Brat František laického autora Juliana Grehena. Grehen je známy skôr ako autor románov, ale Brata Františka napísal zavŕtaný do archívov ako – podľa Balázsa – „neromantizujúcu, krásnu odbornú prácu, ktorú nečítajú len veriaci.“
V súčasnej kresťanskej teológii stále existuje čosi ako františkánsky prúd. „Jeho hlavným znakom je leitmotív solidarity – jednak sociálnej solidarity, preto k nemu má blízko aj latinskoamerická teológia oslobodenia, a jednak solidarity voči Stvoreniu vôbec, ekologická solidarita.“
Svet pozná dnes hlavne svätého Františka zo Zeffirelliho filmu Brat Slnko, sestra Mesiac. Zeffirelliho obraz svätca je tu možno trošku zromantizovaný, ale bol napriek tomu aj podľa Jána Krstiteľa Balázsa veľmi užitočný.
„Pamätáte sa na scénu, keď sa so všetkou dôkladnosťou slávi svätá omša v nádhernej bazilike, kde sa o každý predpis do detailu dbá? Všetko je dokonalé, ibaže tá bazilika je prázdna. A potom je strih na svätú omšu v rozpadnutej ruine na kopčeku, kde nič nie je celkom tak, ako má byť, ale je tam kopa ľudí, šťastných, lebo cítia, že Boh je tam. Je tam dobrosrdečnosť a solidarita, a preto je tam Boh.“ To je podľa podľa Balázsa vo františkánskej tradícii to podstatné.