KOŠICE - Vodiča autobusu, ktorý v nedeľu ráno havaroval pri Úhornej, pričom zahynulo 11 ľudí, obvinili z trestného činu všeobecného ohrozenia. Martinovi G. z Poproča (47) hrozí väzenie až do desať rokov. Jeho psychický stav je zlý, leží na psychiatrii v nemocnici v Levoči a vyšetrovateľ ho zatiaľ nevypočul.
Príčina nehody pri Úhornej zatiaľ nie je objasnená, podľa polície vodič porušil zákon, keď vystúpil z autobusu a nezabezpečil ho klinom proti pohybu. Autobus začal cúvať z prudkého svahu a prevrátil sa.
Na ceste do Úhornej je značka zakazujúca vjazd nákladným autám dlhším ako desať metrov. Riaditeľ dopravného inšpektorátu zo Spišskej Novej Vsi Milan Vaverčák si myslí, že „vodič nemal riskovať a vojsť na túto cestu“. Policajný riaditeľ v Spišskej Novej Vsi Vladimír Profant povedal, že na „vozidle sa nezistili žiadne technické chyby, v poriadku boli aj brzdy“.
Odborníci i vodiči sa zhodujú, že stav slovenských ciest i autobusov je zlý. „Ja by som si do autobusu nesadol,“ tvrdí dokonca predseda Ústavu súdneho inžinierstva Gustáv Kasanický.
Väčšina slovenských autobusov je staršia ako 13 rokov, hoci podľa Kasanického by nemali jazdiť dlhšie ako 10 rokov. „Staré autobusy sú strašné. Ľudia, čo sa o ne starajú, si zaslúžia obdiv, že vôbec ešte jazdia.“ Staršie autobusy nie sú podľa neho bezpečné ani keď prejdú technickou kontrolou. Nové jazdia väčšinou len do zahraničia.
Zlé sú aj slovenské cesty. Ak sa povrch vozovky neobnovuje, časom sa zoderie, čím sa znižuje priľnavosť pneumatík. Kasanický tvrdí, že asi 60 percent našich ciest nevyhovuje norme na priľnavosť pneumatiky k vozovke. Sú šmykľavé i keď sú suché. Norma má však len odporúčací charakter.
„Stav cestnej siete na Slovensku je strašný,“ potvrdzuje aj riaditeľ SAD Košice Ľubomír Gerši. Najväčšie problémy sú podľa neho na východe. Nekvalitné cesty s množstvom jám ničia vozidlá a tým aj hospodárenie dopravného podniku. (pcs, kar)