
Jeden z najvýznamnejších a najvplyvnejších predstaviteľov súčasnej ekonomickej vedy Gary Stanley Becker sa nezmazateľne vryl do pamäte americkej odbornej i laickej verejnosti. Jeho ekonomický prístup k ľudskému správaniu veľmi presahuje tradičné hranice ekonómie a jeho schopnosť prezentovať výsledky svojich výskumov má široký vplyv na vytváranie verejnej mienky. Vo svojich prácach ukazuje, ako sa pojmy dopytu, ponuky, rovnováhy či konkurencie stávajú mocnými nástrojmi pri štúdiu závažných spoločenských otázok, akými sú kriminalita, trest, problematika rodiny alebo vzdelania. Sám Becker sa k týmto témam aj pravidelne mediálne vyjadruje, či už v televíznych diskusiách, rozhovoroch, odborných štúdiách, alebo v populárnych článkoch.
Gary Stanley Becker sa narodil v roku 1930 v Pottstowne vamerickej Pensylvánii. Ekonómiu vyštudoval na Chicagskej univerzite, kde neskôr s ďalšími prominentnými ekonómami založil svetoznámu Chicagskú ekonomickú školu, ktorá sa zasadzuje za obmedzenie štátnych zásahov do ekonomiky. Vďaka dosiahnutým výsledkom a úspešnému uplatneniu jej myšlienok v praxi si táto škola získala neotrasiteľné postavenie nielen medzi liberálnymi, ale aj medzi všetkými ostatnými prúdmi modernej ekonómie. Becker hrá v tomto smere stále dominantnú úlohu. Jeho učiteľ Milton Friedman sa o ňom vyjadril ako o svojom najlepšom žiakovi a najperspektívnejšom ekonómovi svojej generácie. Je držiteľom mnohých čestných doktorátov a vedeckých titulov. Bol dlhoročným predsedom Americkej ekonomickej asociácie, ktorá združuje ekonómov všetkých smerov a ideologických zafarbení. Na začiatku 90. rokov bol prezidentom prestížnej Mont Pelerin Society.
Za vypracovanie teórie ľudského kapitálu mu v roku 1992 Švédska kráľovská akadémia udelila Nobelovu cenu za ekonómiu. Okrem tohto príspevku Nobelova komisia ocenila aj jeho revolučnú analýzu problému, ako možno skúmaním záujmov jednotlivca s použitím aparátu ekonómie vysvetliť podstatnú časť jeho konania. Tu Becker používa štandardné nástroje mikroekonómie porovnávanie výnosov a nákladov spojených s rozhodovaním.