Česi vraj nakupujú „západnejšie“ než zákazníci v Poľsku, Maďarsku či u nás

Českí zákazníci nakupujú „západnejšie“ než ľudia na Slovensku, v Maďarsku či Poľsku. Potvrdili to výsledky spoločného projektu firiem GfK a Incoma „Shopping Monitor Central Europe“. Jeho cieľom bolo zmapovať či existuje „stredoeurópsky zákazník“, resp.

ako sa odlišujú nákupné zvyklosti v jednotlivých krajinách stredoeurópskeho re-giónu. Výskum síce ukázal určité zhodné rysy, avšak v niektorých prípadoch aj značné rozdiely v názoroch a správaní nakupujúcich v jednotlivých krajinách. Ukázalo sa, že neexistuje homogénny model nákupného správania, ktoré by sa mohlo aplikovať na celý stredoeurópsky región. Odlišnosti sú do značnej miery podmienené rozdielnou úrovňou a stavom vývoja maloobchodnej siete. Všeobecne možno konštatovať, že s rastúcim stupňom vývoja maloobchodu rastú preferencie veľkoplošných formátov. Sú tiež aj odrazom nákupných zvyklostí príslušnej populácie a lokálnych preferencií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Výskum potvrdil, že českí zákazníci prijímajú západoeurópske modely nákupného správania oveľa ústretovejšie než nakupujúci v ostatných krajinách. Prejavuje sa to napríklad vo zvýšenej miere využívania automobilov na nákupy. Veľmi často nakupuje autom až 27 % Čechov, naproti tomu iba 16 % Poliakov, 15 %Maďarov a 14 % Slovákov. Takisto sa to prejavuje vo vysokej miere preferencií veľkoplošných predajní.

V žiadnej inej krajine nedosahujú hypermarkety a supermarkety takú vysokú mieru preferencií ako v Česku - zatiaľ čo v ČR tieto predajne uvádza ako svoje hlavné nákupné miesto potravín celkovo 49 %domácností, v Maďarsku je to 32 % na Slovensku 28 a v Poľsku dokonca iba 17 %. V Maďarsku a v Česku sú tiež veľmi obľúbené diskontné predajne. Na Slovensku zatiaľ hrajú kľúčovú rolu malé samoobsluhy, v ktorých realizuje väčšinu svojich výdajov za potraviny ešte polovica domácností. V Poľsku zostáva jednoznačne dominujúcim typom malá pultová predajňa.

SkryťVypnúť reklamu

Zreteľné sú značné rozdiely v úrovni organizačnej koncentrácie obchodných štruktúr jednotlivých krajín. Zatiaľ čo do piatich najnavštevovanejších reťazcov v ČR sa sústreďuje záujem celkom 44 % domácností a na Slovensku 42 %, v Maďarsku je to zatiaľ 33 %a v Poľsku s jeho rozdrobenou obchodnou sieťou je to iba 21 % domácností. Väčšina veľkých reťazcov sa pritom objavuje medzi najobľúbenejšími. Celkovo naj-viac prvenstiev si pri spotrebiteľ-skom hodnotení jednotlivých atribútov nákupného miesta odniesli hypermarkety Tesco.

Spotrebitelia v Česku a Maďarsku sú so svojimi nákupnými podmienkami výrazne spokojnejší než ich kolegovia v Poľsku a na Slovensku, čo do značnej miery súvisí s úrovňou maloobchodnej ponuky v týchto krajinách. Zákazníci zo všetkých krajín na prvé miesta faktorov rozhodujúcich o výbere nákupného miesta umiestnili čerstvosť a kvalitu tovaru a cenovú úroveň.

SkryťVypnúť reklamu

(r)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  2. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  6. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 904
  2. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 6 755
  3. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 763
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 5 051
  5. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 5 044
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 719
  7. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 417
  8. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 327
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu