„Kde ľudia nakupujú“, ktorá zisťovala nákupné zvyklosti u 7000 ľudí v dvanástich európskych krajinách.
Prieskum sleduje, kto chodí nakupovať potraviny a oblečenie, kedy chodí nakupovať, ako sa tam dostane a s kým zvyčajne chodí. Po prvý raz štúdia zahŕňa špeciálnu sekciu zameranú na obchodné centrá. Dr. Yvonne Courtov8, šéfka retailových prieskumov v Healey & Baker, hovorí: „Muži a ženy majú roz-dielny postoj k nakupovaniu. Muži zvlášť obľubujú obchodné centrá, kde dokážu nakúpiť všetko, čo potrebujú na jedinom pos-chodí, zatiaľ čo ženy navštevujú široký záber obchodov, vrátane tých najdrahších.“
Niektoré z ďalších záverov štúdie:
Pri rozlišovaní národností, platí, že Holanďania navštevujú obchodné centrá oveľa častejšie než ostatné národnosti - 48-krát za rok, v porovnaní s priemernými 23 návštevami. Briti, Francúzi a Švédi navštevujú nákupné centrá oveľa častejšie než priemer. Nie je napokon prekvapujúce, veď tieto krajiny disponujú najviac rozvinutými obchodnými jednotkami.
OBCHODNÉ CENTRÁ
Zatiaľ čo Holanďania navštevujú obchodné centrá častejšie než ostatné národy, Belgičania zasa nie veľmi obľubujú obchodné centrá - robia iba 11 návštev týchto zariadení ročne. Belgičanov a Talianov možno označiť ako tých, ktorí nakupujú podľa ponuky vo výkladoch, resp. sa radi sa po obchodoch potulujú - pre tretinu z nich bolo toto hlavným impulzom a dôvodom ich poslednej návštevy v obchodnom centre. Jedným z najdôležitejších faktorov pri návštevách obchodných centier je „vybavenosť a blízkosť od domu“ pre všetky národy okrem Švédov, Holanďanov a Portugalčanov. Ďalej nasleduje „široká ponuka obchodov“ a „dobrá možnosť parkovania“.
NÁKUP POTRAVÍN
Tri štvrtiny nakupujúcich potraviny sú ženy. V Španielsku, Portugalsku a Taliansku je pomer žena - muž dokonca deväť k jednej. Vo Švédsku je situácia vyváženejšia, kde tvoria takmer polovicu nakupujúcich potraviny práve muži.
Hlavným typom predajní frek-ventovaných u nákupcov potravín v rámci Európy sú lokálne predajne blízko domova (52 percent), nasledované supermarketmi v centre mesta (48 %) a supermarketmi na okraji alebo mimo mesta (42 %).
Lokálne predajne sú najčastejším miesto nákupu potravín v Poľsku, Maďarsku, Českej republike, Švédsku a Portugalsku. Supermarkety v centrách miest využívajú hlavne vo Veľkej Británii, Taliansku, Holandsku a Španielsku, mimo centra mesta sú zasa populárne vo Francúzsku a Nemecku.
Trhy obľubujú v Maďarsku, Švédi si zvykli na obchody na benzínových pumpách a Briti majú radi dodávky priamo do domu. Iba jedno percento európskych zákazníkov nakupuje potraviny cez internet.
Nakupujúci v strednej Európe chodia na potravinové nákupy oveľa častejšie než nakupujúci inde v Európe. Takmer dve tretiny dopytovaných Poliakov nakupuje potraviny denne. Briti a Fran-cúzi robia nákup potravín najmenej často - to znamená každých štyri alebo päť dní.
Auto je hlavným dopravným prostriedkom pri nakupovaní, využíva ho 53 %. V tomto špeciálne dominuje Francúzsko, kde ho využíva až 74 % a Veľká Británia (73 %). Ďalej nasledujú kupujúci, ktorí chodia do obchodov pešo (30 %), je to viac populárny spôsob než používanie auta v Poľsku, Španielsku, Maďarsku a Českej republike. Štvrtina Holanďanov chodí nakupovať potraviny na bicykli.
Takmer polovica nakupujúcich v Európe zvyčajne neposudzuje krajinu pôvodu potravín, ktoré nakupujú. Avšak ak je možnosť výberu, väčšina nakupujúcich preferuje produkty z domácej produkcie.
Väčšina európskych zákazníkov kupuje radšej čerstvé než mrazené potraviny, väčšina tiež preferuje klasicky dopestované ovocie a zeleninu a dve tretiny nechcú kupovať geneticky modifikované. Holanďania sa obávajú geneticky modifikovaných potravín najmenej.
Názory na to, či by mali byť supermarkety otvorené aj v nedeľu, sú rôzne. Česi, Poliaci, Maďari, Taliani, Briti a Švédi uprednostňujú nakupovanie v nedeľu, naopak je to v prípade Holanďanov, Francúzov, Nemcov, Španielov a Belgičanov.
Viac než iné národy Francúzi a Briti považujú nakupovanie potravín za nudné a otravné. To je trochu iróniou, pretože práve tieto dve krajiny majú najviac sofistikovaný potravinový maloobchod v Európe.
NÁKUP OBLEČENIA
Obyvatelia Švédska dominujú v častosti nákupu oblečenia v Európe, ďalej nasledujú Taliani a Briti. Kupujú si totiž oblečenie v priemere raz za týždeň. Česi, Španieli, Portugalci a Maďari si kupujú tento druh tovaru najmenej často.
V rámci Európy majú muži tendenciu nakupovať oblečenie tak často ako ženy. Takmer polovica respondentov zvyčajne chodí nakupovať oblečenie sama.
Poliaci, Maďari a Francúzi si najskôr pozrú na tovare krajinu pôvodu. Všeobecne platí, že európski zákazníci majú pocit, že obchody s konfekciou by mali byť priestrannejšie.
57 percent respondentov má rado, ak im personál dokáže pomôcť. Avšak v Británii a Fran-cúzsku štyria z desiatich nakupu-júcich preferujú nakupovanie osamote. Poliaci a Taliani sú najväčší milovníci značkových vecí.