Dobré ekonomické čísla pocítia časom aj ľudia

BRATISLAVA - Vnímanie Slovenska ako budúceho stredoeurópskeho „tigra“ včera dostalo ďalšiu podporu. Štatistici priniesli znova prekvapivo priaznivú správu o zahraničnom obchode, ktorá podľa ekonómov predpovedá ďalšie zrýchlenie ekonomického rastu.

V júni vykázal obchod prebytok 93 miliónov korún, v pluse bol už aj v máji. Vývoz rástol dvakrát tak rýchlo ako dovoz. Čísla za celý prvý polrok sú podobne optimistické. Za ich zlepšovaním sú predovšetkým podniky, ktoré úspešne vyvážajú. Všetko nasvedčuje tomu, že o ich výrobky a služby bude záujem naďalej.

Pocíti to aj bežný človek. „Firmy expandujú a sú schopné presadiť sa aj na zahraničných trhoch, čo vedie k ich ziskovosti, rastu zamestnanosti, pri rastúcej produktivite práce k rastu miezd a celkovej životnej úrovni obyvateľstva,“ vysvetľuje analytik Tatra banky Elizej Macho.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

To je zároveň rozdiel medzi poklesom deficitu po predošlých voľbách a teraz. Keď účinok úsporných opatrení vlády koncom roka 2000 vyprchal, začal rast schodku opäť spôsobovať obavy. Súčasná vláda tiež ovplyvňuje ekonomické čísla zvyšovaním daní a regulovaných cien, ale pokles deficitu a rast ekonomiky nestojí iba na tom. „Je dôsledkom predchádzajúcich investícií,“ povedal Macho. „Stali sme sa schopnejšími presadiť sa na zahraničných trhoch aj napriek stagnujúcemu zahraničnému dopytu.“

Zlým podmienkam za hranicami najlepšie čelia výrobcovia vozidiel, kovov a strojov. Tí sa podieľajú na vývoze takmer dvoma tretinami. Kľúčový je pre export Volkswagen, ktorý ohlasuje ďalšie zvyšovanie výroby. Aj to viedlo analytikov k zníženiu odhadov celoročného schodku zahraničného obchodu na čísla okolo 50 miliárd, čo by predstavovalo iba polovicu zo schodku za rok 2002.

SkryťVypnúť reklamu

Prejaví sa to v prudkom poklese podielu deficitu na výkonnosti ekonomiky. Podľa analytika Viliama Pätoprstého by mohol byť tento rok jeden z najnižších spomedzi krajín vstupujúcich do Európskej únie.

Rastúci význam troch odvetví by nás mal chrániť pred prípadným celosvetovým ekonomickým poklesom, a nie znamenať riziko. „V prípade globálnej recesie skôr dôjde k poklesu výroby v nákladnejších prevádzkach ako u nás,“ hovorí Macho.

JANA BRONDOŠOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 391
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 8 964
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 894
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 240
  5. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 3 354
  6. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 703
  7. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 523
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 326
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu