Ako vnímajú podnikatelia korupciu?
„Dosť pasívne. Korupcia má však dve stránky – dopyt a ponuku. Aj podnikateľ je jej účastníkom.“
Je Slovensko v korupčnom správaní výnimočné, alebo zapadáme do priemeru?
„V zahraničí aktívnejšie presadzujú etické princípy podnikania, oveľa viac firiem má zavedené vnútorné etické kódexy. Pochopili, že to nie je len spôsob, ako obmedziť korupciu, ale že sa tak dajú dosahovať lepšie výsledky. Aj komory, asociácie, sa tejto téme venujú viac ako na Slovensku.“
Ako by sa mala korupcia v podnikaní obmedziť? Mal by byť štát prísnejší?
„Ak to nariadite, bude to formálne, a bude sa to obchádzať. Oveľa väčší zmysel má, ak firma pochopí, že to má význam a že jej to pomáha zlepšiť výsledky. My môžeme o korupcii viac hovoriť, dávať príklady z jednotlivých firiem v zahraničí, čo to prinieslo.“
Nie je korupčné správanie pozostatkom starých čias, keď to bez protekcie jednoducho nešlo?
„To už je minulosťou. Podľa mňa je dedičstvom skôr to, že začať s odstraňovaním korupčného prostredia má niekto iný. Podnikateľ si myslí, že nemá možnosť prostredie ovplyvniť. Čím viac podnikateľov však bude dodržiavať isté pravidlá hry, tým väčší je predpoklad, že to bude mať efekt.“
Čo je príčinou korupcie na Slovensku?
„V ekonomike sa tomu hovorí pravidlo opakovanej a neopakovanej hry. Pri transformácii sa prostredie rýchlo mení, vtedy sa oplatí staviť na pravidlá neopakovanej hry a ‘trhnúť si, čo sa dá‘. Pretože Klondike sa už nemusí opakovať. Postupne však podnikatelia začnú chápať, že je pre nich výhodnejšie, ak sa vytvorí prostredie opakovanej hry s presne definovanými pravidlami – priestor na férovú súťaž.“
(hr)
Zahraničné firmy si priniesli etické kódexy
Zahraničné firmy, ktoré v poslednom desaťročí prišli na Slovensko, si priniesli etické kódexy, ktoré majú zabrániť korupčnému správaniu.
*
„Firmy, ktoré tu operujú s medzinárodným kapitálom, majú zaužívané iné etické štandardy vo vzťahu ku vláde, samospráve a podobne. Sú zadefinované a prevzaté z krajín Európskej únie a Spojených štátov, slovenské firmy ich často nemajú,“ myslí si riaditeľ IBM Slovensko Boris Kekeši. Chýba mu aj zákon o lobingu, ktorý by upravoval vzťahy medzi politikmi a firmami.
*
Kódexom sa riadi aj slovenská časť britsko-holandského koncernu Unilever. „Nezúčastňujeme sa na štátnych zákazkách, máme partnerov len z privátneho sektora. S korupciou sme sa pri nich nestretli a svoju úlohu v tom hrá aj kódex,“ povedal manažér pre vonkajšie vzťahy Unileveru Peter Kamenický. Pri presadzovaní svojich záujmov im kódex zakazuje ovplyvňovať politikov a politické strany. „Využívame platformu priemyselných zväzov alebo združení v súlade s platnou legislatívou.“
*
Napriek kódexom sa korupcia vyskytuje aj vo vyspelých ekonomikách. „Dôležitá je jej miera, aby sa nestala brzdou ekonomického rozvoja cez dodatočné náklady,“ vyjadril sa manažér pre vonkajšie vzťahy spoločnosti Coca-Cola Beverages na Slovensku Radovan Pekník. Korupciu u nás považuje čiastočne za dočasný jav, ktorý súvisí s prechodom na trhovú ekonomiku.
(jog)