Klasický americký a klasický európsky motor sa od seba technicky líšia. Hoci v Amerike je aj na diaľniciach povolená nižšia rýchlosť ako u nás, motory v amerických autách sú veľké. Európske majú menšiu kubatúru, ale jazdí sa rýchlejšie, v Nemecku je na diaľnici bežná rýchlosť 150 až 180 kilometrov za hodinu.
„Do európskych motorov osobných áut idú tri-štyri litre oleja, do veľkých amerických aj desať. V Európe sa mení olej raz za 15- až 30-tisíc kilometrov. V Amerike bežne menia olej po 7500 kilometroch, 10-tisíc je pre nich už veľa. Americký motor je ako vo vatičke – veľký výkon, veľká olejová vaňa, krátke intervaly výmen, nízke rýchlosti,“ hovorí Štefan Jánošík z Výskumného ústavu pre ropu a uhľovodíkové plyny.
„V Európe je to naopak. Preto musí byť európsky olej podstatne kvalitnejší, lebo sa naň kladú vysoké nároky. Američan ide ráno do práce, zastane v autoservise, dá si kávu, o desať minút má za pár dolárov vymenený olej a pokračuje do práce. Taká služba je na každom rohu a pre Američanov je to zanedbateľná položka,“ hovorí Jánošík.
Podľa neho však všetky svetové olejárske firmy stále pracujú na vývoji modernejších olejov. „Dnes už sú prevodovky aj s celoživotnou náplňou a v prípade motorových olejov pri nákladných autách sa dosahujú parametre, keď v motore stačí vymeniť olej každých 100-tisíc kilometrov. O pár rokov budeme už aj pri osobných autách považovať výmenné intervaly 30- až 50-tisíc kilometrov za štandard.“