Môže motorista do auta doliať olej inej značky? Môžu sa oleje rôznych značiek miešať?
„Môžu sa miešať oleje rôznych výrobcov, ak majú približne rovnakú viskozitnú a približne rovnakú výkonnostnú úroveň. Motor sa zmiešaním nepoškodí. Problém je, ak sa miešajú oleje veľmi nízkej kvality s vysokokvalitnými olejmi. Problém je aj pri výmenách oleja. Niekto má starý žiguliak, najazdených 200-tisíc kilometrov s relatívne málo kvalitnými olejmi. Na Vianoce mu niekto daruje štvorlitrovku moderného syntetického oleja. Ak ho do žiguliaka naleje, je možné, že auto pochová. Potom vznikajú mýty, že jazdil na stokorunový olej, motor vydržal a teraz dal päťstokorunový a žiguliak nefunguje.“
Prečo je to tak?
„Oleje, ktoré sa vyrábajú už dvadsať rokov, stačili na málo náročné motory a obsahovali málo výkonnostných prísad, ktoré udržiavajú motor čistý. Staré autá jazdiace so starými olejmi sú vnútri čierne, zakarbónované. Motor, ktorý jazdí s vysokokvalitným moderným olejom je po otvorení vnútri kovovo čistý. Ak do starého zakarbónovaného motora nalejete vysokokvalitný olej, poumýva vnútrajšok motora, desať rokov starý karbón sa rozpustí a zablokuje sitko olejového čerpadla, alebo niektorú časť olejového rozvodu.“
Dá sa určiť, ktorý olej na našom trhu je najlepší?
„Desať serióznych výrobcov a predajcov na Slovensku predáva oleje, ktorých výkonnostná úroveň je prakticky rovnaká. Všetky oleje spĺňajú normy, rafinérie nechávajú oleje schvaľovať Volkswagenom, Mercedesom, Volvom a ďalšími a do týchto áut sa môžu používať. Na škatuliach to oleje majú napísané.“
Na benzínových čerpadlách sa predávajú prísady do olejov, ktoré by mali zlepšiť stav motora – aj starý motor v zlom stave majú prísady po naliatí do oleja tak zlepšiť, že bude ako nový. Majú pravdu výrobcovia, ktorí takéto zázračné zlepšenie sľubujú v reklame?
„Buď to nepomôže vôbec, alebo to je len psychologický pocit. Prípadne zlepšenie trvá veľmi krátko, ale aké následky bude mať použitie prísady do oleja o štvrť roka, nevedno. Prísady zvyčajne zlepšujú mazivosť. Problém je, čo to urobí s ostatnými vlastnosťami. Olej musí spĺňať desiatky ďalších vlastností. Nevedno, čo prísada urobí napríklad s tesniacimi materiálmi, alebo či nebude motor náchylný na koróziu. Výrobcovia prísad do olejov preukážu zlepšenie v jednom parametri a navyše skúškami, ktoré nie sú predpísané. Prísady obyčajne okrem jednej pozitívnej vlastnosti majú veľa negatívnych. Mám zbierku stanovísk výrobcov motorov, olejárskych firiem, ktoré s týmito prípravkami nesúhlasia.“
Lenže aj niektorí mechanici hovoria, že keď naliali do oleja v starom motore nejakú prísadu, zvýšil sa tlak v motore a išiel viditeľne lepšie.
„Prísady sú často vysokomolekulárne látky, ktorými sa zväčší viskozita oleja, a ten na chvíľu lepšie utesní piestne krúžky. Ale to si rovno môže majiteľ auta kúpiť o triedu viskóznejší olej a netreba kupovať prípravok, ktorý stojí veľa peňazí a nevedno, čo v motore po čase urobí. Testovali sme tri také prísady, z toho jedna ani nezlepšila, ani nezhoršila vlastnosti a dve zhoršili. Je to naozaj len psychologický trik.“
Zázrak! Motor bude ako nový
Firmy vyrábajúce zázračné prísady do motorov využívajú dôverčivosť motoristov, alebo ich nešťastie nad pokazeným autom. Ponúkajú často aj za tisíc a viac korún fľaštičky so zázračnými vodičkami, ktoré údajne po naliatí do oleja v motore zrazu všetko samy opravia.
V televíznych reklamách bývajú celé príbehy o tom, ako auto hrkoce, motor ledva ide, krivky v grafoch ukazujú, že už-už sa ide rozpadnúť. No stačí do oleja v motore naliať prísadu a o pár minút sa krivka upokojí, auto prestane dymiť a je pripravené aj na preteky s formulami. Niektoré firmy sa zasa chvália, že ich prísady používajú do svojich motorov aj vojská NATO, ďalšie tvrdia, že bez ich prísad sa najlepší pretekári nezaobídu. Prípadne, že v mrazivej krajine je najlepšie používať prísadu ďalšej firmy, aby sa nezničil motor.
V skutočnosti odborníci zázračným prísadám neveria a automobilky ich vyložene zakazujú používať do svojich áut.
Čaru reklamy však podľahlo aj mnoho súkromných opravárov, ktorí odporúčajú dopĺňať prísady do oleja najmä starších motorov. Opravári s triezvejším úsudkom hovoria – ak je motor zlý, treba ho opraviť, nie nalievať do neho vodičky.
Ako sa orientovať v olejochViskozita (trenie)
Na škatuliach motorových olejov sú čísla, ktoré označujú kategórie. Jedna z hlavných je viskozita – miera trenia. Označuje sa napríklad 10 W – 40, alebo 5 W – 30 a podobne.
Prvé číslo – od 0 W, 5 W, 10 W, 15 W, 20 W, 25 W. Označuje zimnú viskozitu. Čím je číslo nižšie, tým hlbšie môže byť teplota okolia v zime pod bodom mrazu a olej bude mazať motor tak, ako má. Pri olejoch, ktoré majú označenie napríklad 10 W, sa pri testoch v skúšobniach simuluje štart motora pri mínus 20 a čerpateľnosť oleja pri mínus 30 stupňoch.
Druhé číslo za pomlčkou býva 20, 30, 40, 50 alebo 60. Označuje viskozitu v lete. Čím vyššie je číslo, tým vyššia môže byť teplota okolia. Oleje, ktoré majú druhé číslo napríklad 50 alebo 60, sú vhodné možno na Saharu. Na Slovensku úplne stačia aj do najmodernejších motorov oleje označené 5W – 40. Bez problémov mažú motor aj pri štartoch v mrazoch okolo mínus 25 stupňov a v lete stačia na prevádzku v našom miernom podnebí.
Sú to celoročné oleje. V minulosti sa vyrábali oleje zvlášť na zimnú a zvlášť na letnú prevádzku, ale pre osobné autá sa už nevyrábajú a pre nákladné len v menšom množstve. Podľa niektorých údajov jazdí 99 percent áut s celoročnými olejmi.
Výkonnostná úroveň
Označovanie je ešte komplikovanejšie. Platí aj americké API označovanie, aj európske ACEA označovanie úrovne.
API sa pre benzínové motory označuje písmenkom S a k nemu sa pridáva podľa abecedy. Čím vyššie číslo je v abecede, tým je olej modernejší a má vyššiu výkonnostnú triedu. Olej s označením napríklad SJ, je moderný, olej SE sa naopak vyrába už dlho a nepatrí k špičke. Oleje pre naftové motory má prvé písmeno C a princíp druhého je rovnaký ako pri benzínových.
ACEA sa označuje písmenami aj číslami a sú tri kategórie. Oleje pre benzínové motory sa označujú A1, A2, A3, A4, A5, pre naftové motory osobných áut a ľahkých dodávok B1, B2, B3, B4, B5 a pre ťažké nákladné motory E1, E2, E3, E4, E5. Čím vyššie číslo, tým modernejší olej, ale v súčasnosti sú špičkové oleje označené aj trojkou. Ak je na škatuli oleja napísané napríklad ACEA A3-98/B3/B4-98, ide o výborný olej vhodný pre benzínové motory, aj pre naftové v osobných a dodávkových autách.
Schvaľovanie automobilkami
Výrobcovia olejov si dávajú schvaľovať svoje výrobky automobilkami, ak ich schvália pre používanie vo svojich autách, výrobca to napíše na škatuľu. Keď je na škatuli napísané napríklad BMW, Mercedes, VW je to kvalitný olej, ktorý sa netreba báť dať do auta.