Do 14. septembra je v Štátnej galérii v Banskej Bystrici sprístupnená výstava poľskej fotografky Ireny Nawrotovej (1960). S jej dielom sa mohla naša verejnosť oboznámiť už v roku 1995 na výstave v bratislavskej Gerulate. Autorka akoby chcela udržovať u nás kontinuitu prezentácie svojej tvorby - v stredoslovenskej metropole sa rozhodla vystaviť zhruba tridsať snímok práve od roku 1995 po dnešok.
Jej umelecký program sa viaže predovšetkým na tému tela a telesnosti, ďalším charakteristickým, tentoraz výrazovým prostriedkom je návrat ku kolorovaniu čiernobielej fotografie. Sekvencie radí do otvorených celkov - sérií, prezentovaných ako fotoinštalácie. „Špecifikom jej tvorby je nejednoznačnosť uchopenia a zobrazenia telesnosti, čím autorka prispieva k nosnej tendencii súčasnej fotografie na prelome storočí,“ charakterizuje umelkyňu, vyštudovanú a pôsobiacu v Lubline, kurátorka výstavy Alena Vrbanová.
„Evidentná je osobitosť kompozícií fragmentovaného tela, selekcia delikátnych detailov pôsobiacich miestami až nepredmetne. Aj keď snímky vychádzajú z jej reálneho života, vo výslednom efekte predstavujú metaforu vnútorného, nadčasového rozmeru zobrazovania človeka.“
Irena Nawrotová pripravila na túto výstavu nový cyklus, v ktorom zachytáva seba v privátnom prostredí domu svojej matky, čo jej slúži na vyjadrenie fenoménu domova v nostalgicky zobrazenom hľadaní ukotvenia vlastnej identity. (ba)