Dieťa – ľahká obeť a dobrá investícia

Veľmi osvedčeným ťahom je použiť v reklame deti. Pôsobia ako symbol pôvabu, miloty, dobroty, zdravia. Podľa prieskumu spoločnosti AISA až 80 percent Slovákov upúta reklama, v ktorej vystupujú deti, skôr.

Inou otázkou je reklama určená deťom. Jedinou európskou krajinou, kde je takáto reklama úplne zakázaná, je Grécko. U nás zákon zakazuje zneužívať dôveru maloletých, zobrazovať ich v nebezpečných situáciách a podnecovať na správanie, ktoré ohrozuje ich zdravý vývin. Reklama nesmie obsahovať priamu výzvu, aby deti nabádali rodičov na kúpu nejakého produktu.

V prieskume, ktorý nedávno robila Elena Hradiská, 82 percent matiek priznalo, že ich deti nútia kupovať veci, ktoré videli v televízii – najčastejšie nápoje, sladkosti a hračky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Menšie deti berú reklamu ako pravdivý obraz reality, majú ju rady, lebo im pripomína rozprávku. Je tam krátky príbeh a postavy, ktoré riešia nejaký problém,“ hovorí Hradiská.

Najlepším spôsobom, ako ochrániť deti pred reklamou, je pozerať ju s nimi, naučiť ich rozoznávať rozdiel medzi chcieť a potrebovať a doviesť ich k tomu, prečo produkt chcú. V zahraničných školách sa vyučuje predmet mediálna výchova, ktorá učí deti kritickému pohľadu na realitu zobrazovanú v médiách a v reklame.

„Nedávno sme robili prieskum. Púšťali sme deťom reklamy, medzi inými aj reklamu na Fidorku (v ktorej dievčatko bábikou buchne o predné sklo auta, akoby zabije šoféra a spolujazdkyňu, aby jej potom mohlo zobrať Fidorku).

V prvom momente boli deti nadšené, skvelá reklama, keď sme ju začali analyzovať, hlavne dievčatká začali správanie hrdinky odsudzovať. Deti postrehnú v reklame veľa prvkov. Napríklad pri reklame na Hašlerky (parašutista sa bojí vyskočiť z lietadla, dá si Hašlerku a vyskočí aj bez padáka) sa čudovali, ako mohol skákať nad mestom, keď to je zakázané, a ako mohlo také staré lietadlo ešte vzlietnuť. Sú neuveriteľne vnímavé, majú zmysel pre humor, ale chcú, aby bol príbeh fair play.“

SkryťVypnúť reklamu

(haj)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Poisťovníctvo je plné predsudkov. Dá sa však robiť inteligentne
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  2. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 21 530
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 11 012
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 10 767
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 9 813
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 625
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 658
  7. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 5 395
  8. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 4 892
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu