Odborníci však upozorňujú, že keď sa má cestovný ruch stať skutočným motorom rozvoja krajiny, vyžaduje si to aj určitú úroveň služieb a dopravy. A koordináciu miestnych aktivít s celoštátnymi projektmi musí zabezpečovať miestna samospráva.
Konkurencia alebo pestrejšia ponuka
V krajinách s vyspelým cestovným ruchom, ako sú napríklad Rakúsko alebo Švajčiarsko, miesta správa spoločne s podnikateľmi vytvára spoločnú ponuku produktov, ktoré sú pre daný región typické, a spoločne sa zabezpečuje aj propagácia a ďalšie služby. Namiesto individualistického konkurenčného boja podnikateľov v oblasti cestovného ruchu sa hľadá spoločná ponuka, ktorá dokáže byť pre zákazníka atraktívnejšia a bohatšia, a lepšie tak pokrýva jeho potreby a predstavy. Skúsenosti zo zahraničia ukazujú, že takýmto postupom sa zvyšujú príjmy jednotlivých podnikateľov aj miestnej samosprávy.
Mnoho schopných podnikateľov na Slovensku si ťažká aj na závisť spoluobčanov. „Každý vidí len to, že pristavujem novú kuchyňu, ale to, že pracujem vlastne od šiestej od rána do jedenástej – dvanástej v noci, to už nie,“ hovorí majiteľ reštaurácie v obci neďaleko Bratislavy. „V letnej sezóne máme slušné tržby, ale keď sa ochladí, zišlo by sa tu niečo, čo by pritiahlo viac ľudí – napríklad prenajímanie koní, golfové ihrisko, člnky alebo iné atrakcie, ale nikto sa nevie rozkývať.“
Podnikateľ a obecní úradníci – partneri alebo protivníci?
Miesta samospráva musí vytvárať podmienky pre spoluprácu a určovať priority rozvoja obce – to však nie je všetko. Musia v nej sedieť manažéri, ktorí tiež dôkladne poznajú situáciu na trhu, aj premeny potrieb a zvyklostí zákazníkov a popri tom dokážu do spoluvytvárania turisticky atraktívneho miesta zainteresovať aj obyvateľov obce.
V niektorých regiónoch Slovenska sa prudko zhoršila životná úroveň po tom, čo skrachovali veľké podniky, ktoré v oblasti zabezpečovali prácu väčšine obyvateľstva. Aj na takýchto miestach sa však našli ľudia, ktorí sa namiesto prezerania inzerátov v rubrikách „Ponuka voľných miest“ rozhodli rozbehnúť vlastný podnik a boli úspešní. Mnohí z nich si však ťažkajú na to, že obecné úrady im v začiatkoch doslova hádzali pod nohy. „Začiatok, to bol okrem zháňania peňazí najmä boj s úradmi,“ spomína dnes úspešná hoteliérka z podhorského mestečka. „Často som dostávala nedostatočné alebo dokonca protichodné informácie. A ani dnes, keď už mám v oblasti cestovného ruchu bohaté skúsenosti a mohla by som pomôcť v obci naštartovať aktivity, ktoré by dali prácu ďalším ľuďom, nedokážem nájsť na úradoch partnera.“
Dni otvorených dverí pre domácich
Aj u nás v posledných rokoch nastal v myslení úradov čiastočný obrat a niektoré regióny či mestá sa už pokúšajú prilákať domácich aj zahraničných turistov. Málokto si však uvedomuje, že aby sa mesto stalo zaujímavým v oblasti cestovného ruchu, musí byť najprv príjemné a pohodlné pre svojich obyvateľov a návštevníkov z blízkeho okolia. A tu by mala byť zase motorom zmien samospráva. Mala by jasne povedať, aké výhody bude schopná svojim občanom ponúknuť, ale zároveň aj to, čo od nich očakáva. Niekedy ide aj o veci zdanlivo nepodstatné.
Verejná správa v holandskom mestečku Schveningen sa rozhodla upútať pozornosť návštevníkov prezentovaním mnohých tradičných kultúrnych aj športových akcií. Pritom si však uvedomila, že súčasťou takéhoto imidžu je aj čistota miesta. Radnica preto zisťovala, aké sú názory obyvateľov na fakt, že na udržanie vysokého štandardu čistoty bude musieť mesto vynaložiť viac peňazí z mestského rozpočtu. Ľudia s touto myšlienkou súhlasili a niektorí dokonca prišli s dobrými nápadmi, ako pomôcť dobrej prezentácii svojho bydliska.
Cestovný ruch predstavuje predovšetkým špecifickú oblasť služieb. Nárast sféry služieb je jednou z najvýraznejších charakteristík súčasného sveta. V posledných desaťročiach ekonómovia označujú Spojené štáty ako spoločnosť služieb. V tejto oblasti dnes v USA pracujú tri štvrtiny ekonomicky aktívneho obyvateľstva. Za posledné dve desaťročia tu vynikali nové pracovné príležitosti takmer výhradne vo sfére služieb. |
To že záujem domácich obyvateľov je veľmi dôležitý a spoluvytvára dobré meno miesta, ukazuje aj nasledujúci príklad. Pred začiatkom turistickej sezóny v anglickom Yorku sa organizuje deň otvorených dverí pre obyvateľov mesta. V tieto dni sú všetky atrakcie pre domácich zadarmo a mnohí ľudia takto navštívili miesta, na ktorých nikdy pred tým neboli. Mesto sa tak snaží vyvolať pozitívny vzťah obyvateľov k miestnemu cestovnému ruchu a poďakovať im za to, že po celý rok sa správajú k návštevníkom príjemne a ústretovo. |
Autor: gal