
Tretina rodičov je za, tretina proti
„Pred niekoľkými týždňami som poslal sťažnosť, týkajúcu sa učiteľky mojej dcéry, ústrednému orgánu (ministerstvu školstva). Po čase ju nakoniec dostal naspäť riaditeľ školy, ktorý ju aj prešetroval. Dostal som odpoveď, že sťažnosť je neopodstatnená. Je správne, ak sa sťažnosť vráti naspäť na najnižší článok?“ J.V., Rožňava
PaedDr. ĽUBOŠ TUŽINSKÝ, referát kontroly a vybavovania sťažností, Kancelária hlavného školského inšpektora:
„V súlade so zákonom o sťažnostiach každú sťažnosť vybavuje ten orgán verejnej správy, ktorý je na to vecne príslušný. Treba pripomenúť, že je to spravidla len jeden orgán verejnej správy.
Ak sa sťažnosť týka len nesprávneho konania učiteľky v oblasti výchovy a vzdelávania (a nie súčasne alebo výlučne nesprávneho konania riaditeľa školy), je na jej prešetrenie i vybavenie vecne príslušný riaditeľ školy. Takúto sťažnosť je zbytočné posielať kancelárii prezidenta, úradu vlády či kancelárii ministra školstva, pretože v súlade s citovaným zákonom o sťažnostiach tieto orgány nie sú kompetentné na jej vybavenie. Naopak, sú povinné odstúpiť ju vecne príslušnému orgánu verejnej správy, v tomto prípade riaditeľovi školy. (Vzhľadom na uvedené skutočnosti je tiež zbytočné posielať sťažnosť niekoľkým orgánom súčasne.)
Iný prípad by nastal, ak by sa predmet sťažnosti týkal riaditeľa školy. Takým predmetom je napríklad klasifikácia správania (mnohí rodičia sa mylne domnievajú, že za ňu zodpovedá triedny učiteľ). V tomto prípade by bola vecne príslušným orgánom na jej prešetrenie i vybavenie Štátna školská inšpekcia a v súlade s vnútorným predpisom príslušné školské inšpekčné centrum v sídle krajského mesta ako jej výkonný útvar. Štátna školská inšpekcia by bola vecne príslušná aj na vybavenie sťažnosti smerujúcej voči riaditeľovi školy za to, že nesprávne vybavil spomínanú sťažnosť na učiteľku.
Podanie sťažnosti však treba považovať za krajný prostriedok riešenia. Ak sa rodič nemôže dohodnúť s učiteľom, je vhodné riešiť situáciu s riaditeľom školy, prípadne sa obrátiť na radu školy.
Na záver teda možno konštatovať, že vo vašom prípade postupoval ústredný orgán správne, ak sťažnosť smerujúcu výlučne proti učiteľke postúpil na prešetrenie i vybavenie riaditeľovi školy.“