Brusel 25. júla (TASR) - Rozdiely v cenách automobilov medzi členskými štátmi EÚ sú naďalej výrazné a znižujú sa len pomaly. Najlacnejšie sú nové autá v Dánsku, Grécku a Holandsku, najdrahšie v Nemecku a Rakúsku.
Vyplýva to z nového prieskumu cien automobilov, ktorý dnes zverejnila Európska komisia. Prieskum porovnáva ceny 91 modelov 26 automobiliek k 1. máju 2003.
V Grécku zaplatí kupujúci za nový Peugeot 406 o 5 000 eur menej ako v Nemecku, pri Volkswagene Passat môže tento rozdiel dosiahnuť 4 600 eur. Najväčší cenový rozdiel zaznamenal prieskum pri Fiate Seicento, ktorý sa v Rakúsku predáva o 45,5 % drahšie ako v Španielsku.
Cenové rozdiely medzi jednotlivými krajinami dosahujú pri rôznych modeloch často 20 %. V priemere však klesli z 10,6 na 8,6 %, čo je podľa komisie prvý dôsledok nových pravidiel distribúcie automobilov. Tie sa začnú plne uplatňovať od októbra a okrem iného umožnia jednotlivým dílerom predávať rôzne značky áut a pôsobiť na väčšom území ako doteraz.
Najdrahšie autá v eurozóne boli k 1. máju v Nemecku, kde až za 35 modelov zaplatili ľudia najvyššiu cenu, z toho pri 24 modeloch bola táto cena o 20-42 % vyššia ako v najlacnejšom štáte. V Rakúsku sa o najmenej 20 % drahšie predávalo 11 modelov.
Naopak najlacnejšie v eurozóne je Grécko, kde sa najlacnejšie predáva každý tretí model. Mimo eurozóny je najlacnejšie Dánsko, kde sú ceny áut približne 7 % pod úrovňou Grécka.
Kvôli klesajúcej hodnote libry voči euru stratila Veľká Británia postavenie najdrahšej krajiny v EÚ. Ceny však naďalej patria k najvyšším aj kvôli tomu, že autá pre britský trh musia mať volant na pravej strane.
(1 EUR = 42,103 SKK)
spravodajca TASR Robert Sermek pop