
Tohto roku sa na výstave Socha a objekt zúčastňuje vyše tridsať sochárov všetkých generácií z desiatich krajín. Slovensko zastupuje štrnásť výtvarníkov, vľavo sú paragrafy Juraja Meliša, vpravo exponát Emila Venkova. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
„Park je svojho druhu tradičná kultúra, ale znáša sa aj so súčasnosťou, preto vítam možnosť, že v Grassalkovichovej záhrade sa návštevníci môžu stretnúť v lete s výtvarným umením, ktoré má tak oveľa väčšiu príležitosť kultivovať našu nie vždy kultúre naklonenú spoločnosť,“ povedal včera pre SME slovenský minister kultúry Rudolf Chmel na margo tradičnej bratislavskej výstavy Socha a objekt.
Expozícia v Grassalkovichovej záhrade je aj tentoraz najsledovanejšou z piatich lokalít, ktoré sú miestom ôsmeho ročníka tohto podujatia. Záhrada za Prezidentským palácom je obľúbeným miestom vychádzok i atraktívnym turistickým objektom návštevníkov slovenskej metropoly. Práve tu sa „sochy vracajú medzi ľudí“, čo bol pred rokmi jeden zo zámerov Viktora Hulíka, iniciátora a hlavného organizátora podujatia. Svedčil o tom aj jeho pôvodný názov Socha bratislavských nádvorí, ulíc a námestí, neblahá aktivita vandalov však prinútila výstavu stiahnuť sa späť do strážených priestorov. A tak prvotnej myšlienke s istým obmedzením zodpovedá prakticky len táto záhrada, konkrétne jej časť, patriaca Starému Mestu.
Dobré umenie sa nebije
Intenzívny, často aj neplánovaný kontakt náhodných návštevníkov so sochami a objektmi, ale aj susedstvo prezidentského sídla a v neposlednom rade aj letná uhorková sezóna sa v minulých dňoch podpísali pod pár mediálnych „reflexií“ o nevhodnosti vystavenia avantgardných či priam „poburujúcich“ diel práve v tomto prostredí.
Ruka v ruke s tým sa znovu vynorila aj otázka nedoriešenej budúcnosti záhrady, a teda aj jej ďalšej účasti v projekte Socha a objekt. Pavol Prikryl, hovorca starostu Starého Mesta (inak aj spoluorganizátora celého podujatia), zdôraznil, že z ich strany sa na momentálnom stave nič nemení. Aj hovorca prezidenta Ján Füle potvrdil, že z kancelárie prezidenta žiadne oficiálne výhrady proti výstave nezazneli, ale dodal, že v projekte na úpravu záhrady na budúci rok je zakomponovaná snaha zachovať jej barokový charakter.
„V Anglicku som navštívil parky, kde sú v prostredí historickej architektúry prezentované najsúčasnejšie sochy,“ hovorí poradca ministra kultúry Ladislav Snopko. „Dobré umenie sa vedľa seba znesie, samozrejme, môže sa o ňom polemizovať.“
Ale polemika, ktorá sa odvíja od vystavených artefaktov v rámci projektu Socha a objekt, je podľa Snopka diletantská a, žiaľ, v niektorých médiách vedená najmä snahou hľadať senzácie, a nie skutočnú podstatu veci. „Kto chodí do múzeí a galérií, tak vie, že je to slušné, dobré domáce a medzinárodné sochárstvo. A keď niekto škandalizuje objekty a sochy preň netypické, tak tým nedokazuje nič iné len svoju malosť a veľkosť slamy, ktorá mu trčí z topánok.“
Ožili aj ženy vo fontáne
„Na výstave nie je nič poburujúce, záhrada vďaka sochám ožila a ešte viac opeknela,“ hovorí výtvarník Rudo Sikora. Naopak, prekážajú mu jej niektoré trvalé komponenty, nevkusné popisky k zasadeným stromčekom, „pripomínajúce náhrobné kamene“. Starým Bartfayovým sochám nahých žien vo fontáne podľa Sikoru spoločenstvo vystavených sôch paradoxne prospelo, akoby získali novú dimenziu, vyznievajú inak, lepšie.
„Môžeme byť radi, že tu existuje človek ako je Viktor Hulík, ktorý sa rok čo rok vrhá do organizovania tejto akcie, najmä zháňa na ňu peniaze. Je to jedno z mála našich každoročných kultúrnych podujatí s vysokou umeleckou úrovňou,“ pokračuje Sikora, ktorý nazerá na problém v širších súvislostiach.
„To, že u nás zaostávame v podpore kultúry a výtvarného umenia zvlášť, je známe. Viac peňazí, ktoré by sa dali získať napríklad aj presunom z novostavby národného divadla, by umožnilo pozývať k nám častejšie špičkových zahraničných výtvarníkov. Naši ľudia by mali šancu komplexnejšie spoznávať súčasné svetové trendy a potom by sme sa nestretávali s takýmito diletantskými hodnoteniami, aké sa objavili v súvislosti s touto špičkovou výstavou.“
ALEXANDER BALOGH