India vedie boj proti bieliacemu krému

India už nie je čo bývala. Na kastový systém sa v mestách už nedá spoľahnúť, aktivisti bojujú proti starému zvyku usmrcovania novorodeniatok ženského rodu, dvojice sa vodia za ruky bez konzultácie s rodičmi a do kín na celom svete sa tlačia pestrofarebné


Aj tento mladý Ind z Bombaja možno túži po bledej žene, ako je modelka na plagáte. A možno len s nevôľou hľadí na manželkine drahé bieliace krémy. FOTO - TASR/AP


veľkofilmy indického Bolywoodu.

Televíziu a noviny zaplavili reklamy na výrobky nadnárodných firiem zo Západu. Zvlášť sa začalo dariť kozmetickým spoločnostiam ponúkajúcim krémy na zosvetlenie pleti.

Kým bývalí indickí kolonizátori zúfalo chytajú bronz na plážach, tisíce tmavších Indov a Indiek si po vzore Michaela Jacksona osvojili zásadu: čím bledší, tým krajší.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ošiaľ s bieliacimi krémami prekročil hranice debát o tradíciách a globalizácii a siahol na to najcennejšie - zdravý rozum. To bolo priveľa aj na moderný indický parlament. Väčšinou hlasov zakázal zverejňovanie reklamy na najrozšírenejší z „bieliacich podnikov“, firmu Fair and Lovely. Už názov firmy je dôkazom, že celosvetový predsudok o „lepšej“ svetlej rase je hrozivo zakorenený aj v jazyku. Slovo „fair“ totiž v angličtine znamená „svetlý“, ale aj „správny, bezúhonný, poriadny“.

V reklamnom šote firmy Fair and Lovely sa najprv objaví hnedá slečna a jej otec, lamentujúci, že nemá synov, keďže dievča zarobí oveľa menej, a navyše sa pre svoju tmavšiu pleť nikdy nevydá. Dievča si kúpi krém, pleť jej obledne, dostane miesto letušky a ocko zažiari šťastím.

SkryťVypnúť reklamu

„Samozrejme, že na takéto úsilie existuje kultúrny základ. A firma Fair and Lovely to zneužíva,“ hovorí miestna aktivistka za práva žien Brinda Karat.

Indický parlament posmelený prvým krokom sa s vervou pustil aj do reklamy ďalších bieliacich výrobkov. Tým však vbehol na tenký ľad. Razantné obmedzenie podnikania totiž naznačuje, že poslanci neveria, že ich občania sú sami schopní sa rozhodovať o tom, čo kúpia a čo nie.

„Sama nie som zástankyňou politizovania morálky. Ale niektoré reklamy naozaj boli veľmi nezodpovedné. Ukazujú ženy výlučne ako telesné objekty,“ povedala poslankyňa Rita Vorimer.

Honba za v posledných storočiach politicky úspešnejšou bielou pleťou nie je len indickým problémom. Africkí dermatológovia pred dvoma rokmi rozpútali kampaň proti populárnej bieliacej kozmetike, ktorá ničila pleť a podporovala kožné choroby. Pacientky väčšinou označovali za dôvod svojich bieliacich experimentov mužské očakávania.

SkryťVypnúť reklamu

„Povedal mi, že vyzerám dobre, ale on by chcel chodiť so svetlým dievčaťom,“ vysvetľovala BBC devätnásťročná Rita Irungu z Kene. Tmavšie ženy tam často považujú za druhoradých občanov. Tak sa Rita, rovnako ako mnohé učiteľky, právničky a herečky z jej krajiny, radšej začala natierať krémom, ktorý jej spálil pleť a vzal pôvab.

Firma Fair and Lovely na svojej stránke zatiaľ hrdo oznamuje, že sa jej darí predávať bieliaci krém až do 38 krajín sveta.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  5. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  2. Čo vám nikto nepovedal o kráse, materstve a ADHD dospelých
  3. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať?
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  6. Príďte do Piešťan na oslavy 80. výročia víťazstva nad fašizmom
  7. Víno z LESOV SR žiari: Úspech na Vienale 2024
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 244
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 806
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 229
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 893
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 3 362
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 3 068
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 3 027
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 2 037
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu