Poľsko objavuje pivo, vodke dáva adieu

Až budete piť toľko piva ako Švédi a Švajčiari, budete v Európe – hovoril poľským hosťom v roku 1995 Poul Svanhom, vtedajší šéf dánskej pivovarníckej skupiny Carlsberg. Dnes priemerný Poliak vypije 66 litrov zlatistého moku ročne, čo je viac ako Švajčiar


ILUSTRAČNÉ FOTO SME– PAVOL FUNTÁL


či Švéd. Ešte v roku 1990 vodka predstavovala 65 percent spotreby čistého alkoholu, teraz je to necelá pätina. Poľsko sa v minulom roku s 26 miliónmi hektolitrov piva stalo desiatim pivným trhom sveta a európskou päťkou.

Poliaci najradšej kupujú ležiaky – teda svetlé pivo, ktoré má najbližšie k českým a nemeckým pilsnerom. Oproti Belgicku, Británii či Nemecku zostáva so 190 značkami rôznorodosť poľských pív neveľká, hoci v krajine sa okrem piva zo Žywce, Okocimi, Poznane a ďalších poľských pivovarov vyrábajú aj pivá svetových značiek, ako je Pilsner Urquell, Heineken, Carlsberg, americký Miller a v hypermarketoch na zákazníkov číha mexická Corona.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Každý pivovar sa snaží vyrábať pivá, ktoré prilákajú nové skupiny zákazníkov. Objavuje sa viac a viac ľahkých pív, ktoré zachutili ženám,“ hovorí Pawel Sudol, šéf druhého najväčšieho tuzemského výrobcu Kompania Piwowarska. Okocim varí napríklad karamelové pivo Karmi, ktoré sa predáva i v malých 0,25 plechovkách „prispôsobených dámskym rúčkam a kabelkám“.

V lete pripadá polovica predaja na pivo s obsahom alkoholu medzi 5,6 až 6,2 percenta, v zime stúpa popularita silnejších pív. Pivo porazilo vodku pred piatimi rokmi, o popularite rozhodla aj ekonomika. Polliter svetlého piva znamená výdavok 1,4 až 2,7 zlotého v obchode a 4 až 8,5 v krčme. A to nie je veľa, aby si kamaráti dali spolu dve až tri pivá, ale zároveň dosť nato, aby ste si kúpili opileckých sedem až osem pív.

SkryťVypnúť reklamu

(čtk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  5. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  2. Čo vám nikto nepovedal o kráse, materstve a ADHD dospelých
  3. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať?
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  6. Príďte do Piešťan na oslavy 80. výročia víťazstva nad fašizmom
  7. Víno z LESOV SR žiari: Úspech na Vienale 2024
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 270
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 125
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 233
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 907
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 3 450
  6. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 3 149
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 793
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 1 992
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu