
ILUSTRAČNÉ FOTO SME– PAVOL FUNTÁL
či Švéd. Ešte v roku 1990 vodka predstavovala 65 percent spotreby čistého alkoholu, teraz je to necelá pätina. Poľsko sa v minulom roku s 26 miliónmi hektolitrov piva stalo desiatim pivným trhom sveta a európskou päťkou.
Poliaci najradšej kupujú ležiaky – teda svetlé pivo, ktoré má najbližšie k českým a nemeckým pilsnerom. Oproti Belgicku, Británii či Nemecku zostáva so 190 značkami rôznorodosť poľských pív neveľká, hoci v krajine sa okrem piva zo Žywce, Okocimi, Poznane a ďalších poľských pivovarov vyrábajú aj pivá svetových značiek, ako je Pilsner Urquell, Heineken, Carlsberg, americký Miller a v hypermarketoch na zákazníkov číha mexická Corona.
„Každý pivovar sa snaží vyrábať pivá, ktoré prilákajú nové skupiny zákazníkov. Objavuje sa viac a viac ľahkých pív, ktoré zachutili ženám,“ hovorí Pawel Sudol, šéf druhého najväčšieho tuzemského výrobcu Kompania Piwowarska. Okocim varí napríklad karamelové pivo Karmi, ktoré sa predáva i v malých 0,25 plechovkách „prispôsobených dámskym rúčkam a kabelkám“.
V lete pripadá polovica predaja na pivo s obsahom alkoholu medzi 5,6 až 6,2 percenta, v zime stúpa popularita silnejších pív. Pivo porazilo vodku pred piatimi rokmi, o popularite rozhodla aj ekonomika. Polliter svetlého piva znamená výdavok 1,4 až 2,7 zlotého v obchode a 4 až 8,5 v krčme. A to nie je veľa, aby si kamaráti dali spolu dve až tri pivá, ale zároveň dosť nato, aby ste si kúpili opileckých sedem až osem pív.
(čtk)