Počasie znásobuje chuť na pohár piva

BRATISLAVA – To isté počasie, ktoré kazí obchody roľníkom aj hotelierom, tento rok mimoriadne praje pivovarníkom. Počas júna až augusta tradične predajú viac ako jednu tretinu celoročného predaja piva a v porovnaní s chladnejšími mesiacmi býva ich

Teplé počasie sa páči výrobcom piva. Pivná sezóna sa začala už koncom apríla, asi tretinu piva predajú pivári v júni až v auguste. Ľudia v porovnaní s minulosťou pijú viac desiatku ako dvanástku, čo súvisí s tým, že majú hlbšie do vrecka. Naopak stúpa obľuba nealkoholického piva, ktoré je drahšie. ILUSTRAČNÉ FOTO SME– PAVOL FUNTÁL

BRATISLAVA – To isté počasie, ktoré kazí obchody roľníkom aj hotelierom, tento rok mimoriadne praje pivovarníkom. Počas júna až augusta tradične predajú viac ako jednu tretinu celoročného predaja piva a v porovnaní s chladnejšími mesiacmi býva ich obrat v lete o polovicu vyšší. „Tento rok sa podobá na teplý rok 2000, keď začalo byť teplo už v apríli. Nárast predaja piva je evidentný od druhého kvartálu roka, ktorý bol teplotne nadnormálny,“ povedal riaditeľ Slovenského združenia výrobcov piva a sladu Roman Šusták.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ako o „nápoji do teplého počasia“ hovoria o pive aj v Heinekene či Topvare. „Pri teplotách okolo 25 stupňov sa otvárajú terasy a k tradičným konzumentom piva sa pridávajú aj príležitostní vyznávači tohto nápoja,“ tvrdí Peter Švec, hovorca Heinekenu. Topvar predá v mesiacoch jún až august rádovo o polovicu piva a neakoholických nápojov viac ako v iných mesiacoch roka – v lete ide o 90-tisíc hektolitrov v porovnaní so 60 tisícami hektolitrov piva a nealko nápojov v iných mesiacoch. „Včera a predvčerom sme pre vysoké teploty dosiahli denný predaj vyše päťtisíc hektolitrov piva, blížil sa k číslu šesťtisíc hektolitrov, čo sú pre nás veľmi príjemné čísla,“ spomenul manažér Topvaru pre výskum trhu Jozef Hudec.

V porovnaní s minulými rokmi si však pivovarníci všimli zmenu preferencií pivárov. „Pivný účet“ sa vo všeobecnosti pre nižšiu kúpyschopnosť obyvateľstva v podnikoch mení v prospech pív s nižšou stupňovitosťou. Za desať rokov klesla obľúbenosť dvanásťstupňového piva zo 75 na takmer 30 percent, na druhej strane si pozície posilňuje desiatka, ktorej predaj sa blíži k polovici. „Pivo uprednostňuje nižšia a stredná vrstva konzumentov, desiatka je relatívne lacnejšia,“ uviedol Šusták.

SkryťVypnúť reklamu

Zbytok spotreby tvoria pivá inej stupňovitosti, ako aj nealkoholické pivá. Ich obľuba neustále vzrastá, a to aj napriek ich vyššej cene. „Cena je ovplyvnená náročným technologickým postupom, pretože z piva sa odstraňuje alkohol alebo sa zabraňuje jeho vzniku. Je to pivo šoférov a mladej generácie,“ vysvetlil Šusták. Jeho rastúca spotreba je však v porovnaní s „obrími“ značkami v pozícii trpaslíka, preto je ťažké vyjadriť ju na hlavu.

Horúce počasie však nemá len svetlé stránky – od augusta sa zvyšuje spotrebná daň na pivo. Optimisti spomedzi pivovarníkov spomínajú pokles spotreby o desatinu, pesimisti hovoria o pätinovom až štvrtinovom poklese jeho pitia u nás.

Dlhotrvajúce teplo však má aj pre pivovary nepríjemnú stránku. Sucho ohrozuje úrodu sladovníckeho jačmeňa a pri jeho nedostatku ho budú musieť nakúpiť v zahraničí. „Je dosť pravdepodobné, že veľkú časť sladovníckeho jačmeňa budeme koncom septembra nútení doviezť, cena piva tak pôjde pravdepodobne opäť nahor,“ dodal Peter Švec.

SkryťVypnúť reklamu

Spotreba piva na Slovensku

rok celková prepočet

spotreba na obyvateľa

(v tisícoch hl) (litre)

2000 4,514 88

2001 4,547 89

2002 4,850 94

2003* 2,327 -

* Pozn.: spotreba k prvému polroku

Zdroj: Slovenské združenie výrobcov piva a sladu

Spotreba nealkoholického piva u nás

rok celková spotreba (v tisícoch hl)

2000 19

2001 24

2002 63

2003* 40

* Pozn.: spotreba k prvému polroku.

Zdroj: Slovenské združenie výrobcov piva a sladu

Desiatka štátov s najväčšou spotrebou piva na obyvateľa (v litroch, 2002)

1. Česko 160

2. Írsko 150

3. Nemecko 130

4. Rakúsko 110

5. Dánsko 105

6. Veľká Británia 100

7. Belgicko 100

8. Slovensko 94

SkryťVypnúť reklamu

9. Slovinsko 88

10. Holandsko 85

Zdroj: Slovenské združenie výrobcov piva a sladu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  5. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  2. Čo vám nikto nepovedal o kráse, materstve a ADHD dospelých
  3. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať?
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  6. Príďte do Piešťan na oslavy 80. výročia víťazstva nad fašizmom
  7. Víno z LESOV SR žiari: Úspech na Vienale 2024
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 272
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 038
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 233
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 909
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 3 463
  6. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 3 162
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 755
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 1 989
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu