Teplé počasie sa páči výrobcom piva. Pivná sezóna sa začala už koncom apríla, asi tretinu piva predajú pivári v júni až v auguste. Ľudia v porovnaní s minulosťou pijú viac desiatku ako dvanástku, čo súvisí s tým, že majú hlbšie do vrecka. Naopak stúpa obľuba nealkoholického piva, ktoré je drahšie. ILUSTRAČNÉ FOTO SME– PAVOL FUNTÁL
BRATISLAVA – To isté počasie, ktoré kazí obchody roľníkom aj hotelierom, tento rok mimoriadne praje pivovarníkom. Počas júna až augusta tradične predajú viac ako jednu tretinu celoročného predaja piva a v porovnaní s chladnejšími mesiacmi býva ich obrat v lete o polovicu vyšší. „Tento rok sa podobá na teplý rok 2000, keď začalo byť teplo už v apríli. Nárast predaja piva je evidentný od druhého kvartálu roka, ktorý bol teplotne nadnormálny,“ povedal riaditeľ Slovenského združenia výrobcov piva a sladu Roman Šusták.
Ako o „nápoji do teplého počasia“ hovoria o pive aj v Heinekene či Topvare. „Pri teplotách okolo 25 stupňov sa otvárajú terasy a k tradičným konzumentom piva sa pridávajú aj príležitostní vyznávači tohto nápoja,“ tvrdí Peter Švec, hovorca Heinekenu. Topvar predá v mesiacoch jún až august rádovo o polovicu piva a neakoholických nápojov viac ako v iných mesiacoch roka – v lete ide o 90-tisíc hektolitrov v porovnaní so 60 tisícami hektolitrov piva a nealko nápojov v iných mesiacoch. „Včera a predvčerom sme pre vysoké teploty dosiahli denný predaj vyše päťtisíc hektolitrov piva, blížil sa k číslu šesťtisíc hektolitrov, čo sú pre nás veľmi príjemné čísla,“ spomenul manažér Topvaru pre výskum trhu Jozef Hudec.
V porovnaní s minulými rokmi si však pivovarníci všimli zmenu preferencií pivárov. „Pivný účet“ sa vo všeobecnosti pre nižšiu kúpyschopnosť obyvateľstva v podnikoch mení v prospech pív s nižšou stupňovitosťou. Za desať rokov klesla obľúbenosť dvanásťstupňového piva zo 75 na takmer 30 percent, na druhej strane si pozície posilňuje desiatka, ktorej predaj sa blíži k polovici. „Pivo uprednostňuje nižšia a stredná vrstva konzumentov, desiatka je relatívne lacnejšia,“ uviedol Šusták.
Zbytok spotreby tvoria pivá inej stupňovitosti, ako aj nealkoholické pivá. Ich obľuba neustále vzrastá, a to aj napriek ich vyššej cene. „Cena je ovplyvnená náročným technologickým postupom, pretože z piva sa odstraňuje alkohol alebo sa zabraňuje jeho vzniku. Je to pivo šoférov a mladej generácie,“ vysvetlil Šusták. Jeho rastúca spotreba je však v porovnaní s „obrími“ značkami v pozícii trpaslíka, preto je ťažké vyjadriť ju na hlavu.
Horúce počasie však nemá len svetlé stránky – od augusta sa zvyšuje spotrebná daň na pivo. Optimisti spomedzi pivovarníkov spomínajú pokles spotreby o desatinu, pesimisti hovoria o pätinovom až štvrtinovom poklese jeho pitia u nás.
Dlhotrvajúce teplo však má aj pre pivovary nepríjemnú stránku. Sucho ohrozuje úrodu sladovníckeho jačmeňa a pri jeho nedostatku ho budú musieť nakúpiť v zahraničí. „Je dosť pravdepodobné, že veľkú časť sladovníckeho jačmeňa budeme koncom septembra nútení doviezť, cena piva tak pôjde pravdepodobne opäť nahor,“ dodal Peter Švec.
Spotreba piva na Slovensku
rok celková prepočet
spotreba na obyvateľa
(v tisícoch hl) (litre)
2000 4,514 88
2001 4,547 89
2002 4,850 94
2003* 2,327 -
* Pozn.: spotreba k prvému polroku
Zdroj: Slovenské združenie výrobcov piva a sladu
Spotreba nealkoholického piva u nás
rok celková spotreba (v tisícoch hl)
2000 19
2001 24
2002 63
2003* 40
* Pozn.: spotreba k prvému polroku.
Zdroj: Slovenské združenie výrobcov piva a sladu
Desiatka štátov s najväčšou spotrebou piva na obyvateľa (v litroch, 2002)
1. Česko 160
2. Írsko 150
3. Nemecko 130
4. Rakúsko 110
5. Dánsko 105
6. Veľká Británia 100
7. Belgicko 100
8. Slovensko 94
9. Slovinsko 88
10. Holandsko 85
Zdroj: Slovenské združenie výrobcov piva a sladu