BRATISLAVA – Televízia Markíza má stále na trhu reklamy najsilnejšie postavenie. Monitoring výdavkov na reklamu za prvý polrok 2003 ukázal, že z peňazí za reklamu, ktoré idú do slovenských televízií, až 76 percent berie Markíza. Riaditelia ostatných televízií výsledky prieskumu spochybňujú.
Zákazníci podľa monitoringu spoločnosti TNS v médiách dali do reklamy 8,02 miliardy korún, z toho v televíziách 5,7 miliardy. Markíza by teda na reklame mala zarobiť až 4,3 miliardy korún. V skutočnosti bola suma nižšia – TNS vychádzala z cenníkových cien, nebrala do úvahy zľavy, ktoré Markíza poskytuje, či barterové obchody.
Či je odhad blízko, alebo ďaleko od skutočnosti, hovorkyňa televízie Ivana Semjanová prezradiť nechcela. „STS Markíza, ako verejne obchodovateľná spoločnosť na burze, nemôže podávať informácie ekonomického charakteru skôr, než sú zauditované,“ povedala.
Markíza je s výsledkami prieskumu spokojná, ostatné televízie sa na ne pozerajú oveľa kritickejšie. „Monitoring TNS nie je reálny,“ hovorí generálny riaditeľ TA3 Martin Lengyel. V televíznej reklame sa podľa neho určite neotočilo 5,7 miliardy. „Toto číslo môže slúžiť skôr na pobavenie ľudí z branže. Skutočne preinvestované peniaze na trhu za celý rok očakávam niekde nad úrovňou dvoch miliárd korún.“
Šéf Joj Milan Kňažko si myslí, že prieskum má veľmi nízku výpovednú hodnotu. „Neberie do úvahy výmeny reklamného priestoru medzi jednotlivými médiami ani reklamu v rámci mediálnych skupín.“
Riaditeľ STV Richard Rybníček považuje čísla prieskumu skôr za orientačné. „Navyše do týchto čísel vstupujú aj reklamy tzv. spriatelených a vlastnícky previazaných firiem na základe barterov, čo môže skresľovať situáciu aj o viac ako 25 percent.“
STV zaznamenala istý nárast reklamy. Rybníček chce, aby časom dosiahla štvrtinový podiel na trhu. V boji o podiel z reklamného koláča je verejnoprávna televízia v nevýhode, aj preto, že zákon jej stanovuje nižší limit na reklamný čas a zakazuje program prerušovať reklamou.