o Obdivovatelia moderného sklárskeho umenia v štýle neokonštruktivizmu a konceptualizmu kombinovaného s architektonickými prvkami si budú môcť vo Dvorane ministerstva kultúry v Bratislave pozrieť exponáty poslucháčov známeho českého pedagóga Václava Ciglera. Cigler patrí medzi zakladateľov novodobej sklárskej školy na Slovensku. Do Bratislavy prišiel v polovici 60. rokov. Svoje ateliéry na Vysokej škole výtvarných umení označoval ako školu myslenia, laboratórium či experimentálnu dielňu a v rámci tvorivých procesov spolupracoval s učiteľmi z Katedry architektúry. Vďaka spojeniu skla s architektonickým vnímaním priestoru vznikli jedinečné diela kombinované s prirodzeným a umelým svetlom a so zdanlivým i skutočným pohybom. Navyše ich exteriérový charakter si vyžadoval zohľadnenie prostredia, v ktorom ich mali inštalovať, čo Ciglerovi umožnilo vytvárať optické a kinetické efekty exponátov. Charakter svetelných efektov mali najmä Ciglerove projekty pre Pamätník Slovenského národného povstania v Banskej Bystrici a pre Dóm svätého Martina v Bratislave, kde navrhol laserový lúč smerujúci zo zeme pred oltárom k nebesiam. Tento zámer však cirkev neschválila. Podieľal sa aj na realizácii svetelných stropov a monumentálnych osvetľovacích objektov v Slovenskom národnom divadle, Rytierskej sieni Bratislavského hradu, Academii Istropolitana či v novostavbe budovy vlády. Expozíciu si môžete pozrieť do 28. septembra.
o Výstavu fotografií Igora Grossmanna Tajomná Bratislava otvorili v bratislavskom Mestskom múzeu. Takmer 100 snímok Bratislavy bude vystavených do 5. októbra. Igor Grossmann sa profesionálne venuje fotografovaniu od roku 1966. Ako sám hovorí, jeho východiskom bola etnografická fotografia a zobrazovanie života obyčajného človeka. Pri fotografickom tvorivom procese sa podľa autora nesmie narušiť vzájomná harmónia medzi živou skutočnosťou a fotografom. Grossmannovu tvorbu ovplyvnilo prostredie Bratislavy. Na jeho dielach zo zákutí hlavného mesta je dominantná hra svetla a tieňa. Z fotografií vyžaruje špecifická atmosféra, ktorá vzniká vďaka použitým výrazovým prostriedkom. Okrem spomínaného svetla je to aj uhol pohľadu a výrez. Grossmann má neopakovateľnú schopnosť zachytiť rôzne atmosféry, od optimistických pohľadov na Bratislavu až po nostalgické zastavenia.
MARTIN
o Výstavu 390 exponátov pod názvom Hrnček náš každodenný zo súkromnej zbierky Vladimíra Bulla sprístupnili v Slovenskom národnom múzeu - Múzeu Andreja Kmeťa v Martine. „Najviac si vážim hrnček od svojej starej mamy z Piešťan,“ hovorí zberateľ Bullo, ktorý zhromažďuje starožitnosti od svojich detských rokov. „Keď som bol štvrták na základnej škole, dostal som od spolužiaka mincu rubľa z roku 1924,“ spomína na začiatky vášne muž, ktorý vlastní asi 450 hrnčekov. Hrnček je súčasťou nášho života, každý je s ním spojený celý život od jedného roku až po smrť. Snom známeho turčianskeho starožitníka je mať súkromné múzeum, v ktorom si sám bude usporadúvať takéto výstavy. Múzeum plánuje zriadiť v historickom objekte prvého obecného domu vo Vrútkach. Starožitnosti zháňa po celom Slovensku, v Čechách i v Maďarsku. Momentálne sa navyše teší najnovšiemu „úlovku“ - pohľadnici parného vlaku z Turčianskych Teplíc z roku 1890. Výstava potrvá do konca septembra.
VEĽKÉ KAPUŠANY
o Výsledkom týždenného plenéra výtvarníkov a sochárov Copus art je výstava Retro, ktorú otvorili v Mestskom kultúrnom stredisku vo Veľkých Kapušanoch v Michalovskom okrese. Dovedna dvanásť amatérskych umelcov z uvedeného regiónu predstavuje verejnosti 33 obrazov, grafík a plastík s rôznou tematikou. „Špecifickým prvkom plenéra bolo rytectvo, no vyzdvihnúť treba hlavne prácu sochára a grafika Petra Vahilu, olejomaľby Tomáša Lengyela a akryly Ladislava Ferenca,“ povedal riaditeľ Štefan Toviš. Výstava, ktorú pripravilo MsKS vo Veľkých Kapušanoch, potrvá do 14. augusta. (tasr, sita)