Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Spor o trasu diaľnice sa vyostruje

BRATISLAVA - Spor o trasu diaľnice medzi krajským Grémiom tretieho sektora Banskobystrického a Košického kraja a ministerstvom dopravy sa stupňuje.

Podľa šéfa grémia Juraja Mesíka znamená považsko-kysucký variant, ktorý presadzuje ministersvo, doslova škandalózne plytvanie verejnými prostriedkami.

Naproti tomu ministerstvo považuje trasu diaľnice vedúcu Považím za nemennú a minister Jozef Macejko nepripúšťa návrat k inému variantu, ani ak by trasu vláda neschválila.

Podľa výpočtov Mesíka je považsko-kysucký variant až o 100 miliárd korún drahší ako stredoslovensko-oravský. Ako tvrdí, trasa Považím by vyšla na 147 miliárd korún, ak by sa dostavala v plnom profile, a na 77 miliárd v prípade polovičného profilu.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Mesíka neobstojí ani argument ministerstva, že jedným z dôvodov pre trasu Považím je väčšie dopravné vyťaženie. „Vyťaženie je porovnateľné aj na trase vedúcej stredným Slovenskom. Opierame sa pritom o posledné celoštátne sčítanie dopravy z roku 1995,“ uviedol Mesík.

Cieľom grémia je verejnou diskusiou presvedčiť, že trasa Považím je plytvaním peňazí daňových poplatníkov, pričom za trasovaním diaľnice sú osobné záujmy ľudí blízkych ministerstvu dopravy a pozemkové machinácie.

Podľa stanoviska rezortu dopravy je považsko-kysucká trasa súčasťou severo-južného medzinárodného koridora. Trasy koridorov boli určené Paneurópskou konferenciou na Kréte v roku 1994 a potvrdené v roku 1997 v Helsinkách. Jedným z koridorov vedúcich SR je na trase Gdansk - Varšava, Katovice - Žilina. Jeho súčasťou má byť aj trasa Považím. „Koridory sú nemenné v tom, že ak sa ich rozhodneme stavať, a teda žiadať od Európskej únie (EÚ) peniaze, potom už nesmieme zu trasy vybočiť. EÚ nám fondom ISPA totiž prispeje iba na tie trasy, ktoré kopírujú koridor,“ uvádza sa v stanovisku ministerstva.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo sa týka vyťaženosti na oboch presadzovaných trasách, ministerstvo konštatuje, že dobudovaním Považia sa odbúra a zníži zaťaženie aj Trstenej, Donovál a Tatier - odkiaľ sa veľká časť dopravy presunie práve na Považie.

Vyčíslenie nákladov je podľa ministerstva nepresné. „Suma potrebná na nový projekt Považím, upravený touto vládou, je 62,451 miliardy korún. Grémium navyše zabúda, že ak by sa čo len teoreticky trasa zmenila, štát by vyhodil ‘von oknom‘ 30 miliárd korún, čo je suma dokončeného úseku Bratislava - Ladce.“

V súvislosti s indíciami o presadzovaní osobných záujmov ľudí blízkych ministerstvu sa jeho zástupcovia dožadujú dôkazov.

„Ak ide len o indície, tak prečo grémium nespomenie aj indície, že za presadzovaním trasy cez Bystricu je vraj betonárska lobby. Oveľa reálnejším a pochopiteľnejším dôvodom kritiky môže byť podľa ministerstva grantový program Tvoja zem. Ten podporuje aktivity zamerané na zvyšovanie účasti verejnosti na správe vecí verejných (za čo možno považovať všetky mediálne výstupy grémia). Program podporil za uplynulých 18 mesiacov 380 projektov v sume 37,5 milióna Sk. Administruje ho aj konzorcium nadácie Ekopolis, ktorej predsedá Juraj Mesík,“ tvrdí ministerstvo.

Skryť Vypnúť reklamu

TOMÁŠ KURTANSKÝ

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 841
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 111
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 293
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 260
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 672
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 610
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 309
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 331
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 300
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 10 773
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME