Podľa šéfa grémia Juraja Mesíka znamená považsko-kysucký variant, ktorý presadzuje ministersvo, doslova škandalózne plytvanie verejnými prostriedkami.
Naproti tomu ministerstvo považuje trasu diaľnice vedúcu Považím za nemennú a minister Jozef Macejko nepripúšťa návrat k inému variantu, ani ak by trasu vláda neschválila.
Podľa výpočtov Mesíka je považsko-kysucký variant až o 100 miliárd korún drahší ako stredoslovensko-oravský. Ako tvrdí, trasa Považím by vyšla na 147 miliárd korún, ak by sa dostavala v plnom profile, a na 77 miliárd v prípade polovičného profilu.
Podľa Mesíka neobstojí ani argument ministerstva, že jedným z dôvodov pre trasu Považím je väčšie dopravné vyťaženie. „Vyťaženie je porovnateľné aj na trase vedúcej stredným Slovenskom. Opierame sa pritom o posledné celoštátne sčítanie dopravy z roku 1995,“ uviedol Mesík.
Cieľom grémia je verejnou diskusiou presvedčiť, že trasa Považím je plytvaním peňazí daňových poplatníkov, pričom za trasovaním diaľnice sú osobné záujmy ľudí blízkych ministerstvu dopravy a pozemkové machinácie.
Podľa stanoviska rezortu dopravy je považsko-kysucká trasa súčasťou severo-južného medzinárodného koridora. Trasy koridorov boli určené Paneurópskou konferenciou na Kréte v roku 1994 a potvrdené v roku 1997 v Helsinkách. Jedným z koridorov vedúcich SR je na trase Gdansk - Varšava, Katovice - Žilina. Jeho súčasťou má byť aj trasa Považím. „Koridory sú nemenné v tom, že ak sa ich rozhodneme stavať, a teda žiadať od Európskej únie (EÚ) peniaze, potom už nesmieme zu trasy vybočiť. EÚ nám fondom ISPA totiž prispeje iba na tie trasy, ktoré kopírujú koridor,“ uvádza sa v stanovisku ministerstva.
Čo sa týka vyťaženosti na oboch presadzovaných trasách, ministerstvo konštatuje, že dobudovaním Považia sa odbúra a zníži zaťaženie aj Trstenej, Donovál a Tatier - odkiaľ sa veľká časť dopravy presunie práve na Považie.
Vyčíslenie nákladov je podľa ministerstva nepresné. „Suma potrebná na nový projekt Považím, upravený touto vládou, je 62,451 miliardy korún. Grémium navyše zabúda, že ak by sa čo len teoreticky trasa zmenila, štát by vyhodil ‘von oknom‘ 30 miliárd korún, čo je suma dokončeného úseku Bratislava - Ladce.“
V súvislosti s indíciami o presadzovaní osobných záujmov ľudí blízkych ministerstvu sa jeho zástupcovia dožadujú dôkazov.
„Ak ide len o indície, tak prečo grémium nespomenie aj indície, že za presadzovaním trasy cez Bystricu je vraj betonárska lobby. Oveľa reálnejším a pochopiteľnejším dôvodom kritiky môže byť podľa ministerstva grantový program Tvoja zem. Ten podporuje aktivity zamerané na zvyšovanie účasti verejnosti na správe vecí verejných (za čo možno považovať všetky mediálne výstupy grémia). Program podporil za uplynulých 18 mesiacov 380 projektov v sume 37,5 milióna Sk. Administruje ho aj konzorcium nadácie Ekopolis, ktorej predsedá Juraj Mesík,“ tvrdí ministerstvo.
TOMÁŠ KURTANSKÝ