BRATISLAVA – Ministerstvo financií navrhuje od budúceho roka zrušiť zákon, ktorý stanovuje limit 12 miliónov pre volebnú kampaň politických strán. Minister Ivan Mikloš tvrdí, že zákon nesplnil očakávania.
Šéfovia reklamných agentúr súhlasia, že limit 12 miliónov je nezmyselný a zákon okrem toho nebol ani dosť prísny. Milan Lechnický, šéf agentúry Istropolitana D‘Arcy, hovorí, že predvolebná kampaň priemernej parlamentnej strany je rádovo drahšia. „Pri súčasných cenách médií si to pod 30 miliónov predstaviť neviem.“
Bývalý volebný manažér Smeru Fedor Flašík si myslí, že realistický limit by mohol byť okolo 50 miliónov korún.
Michal Ruttkay, výkonný riaditeľ reklamnej agentúry Creo/Young & Rubicam, považuje zákon za slabý, lebo nešpecifikoval postihy za jeho nedodržanie. Skutočnosť bola iná, než oficiálne správy strán o financovaní kampane. „V zásade sa to obchádzalo,“ povedal Ruttkay.
Mikloš považuje za dôležitejšie než finančný limit to, aby existovali jasnejšie pravidlá na poskytovanie sponzorských príspevkov a zákonom upravená možnosť lobingu. „Lobing je legitímna záležitosť, ktorá vo svete funguje, len by mal byť upravený pravidlami.“
Prezidentka Transparency International Slovensko Emília Sičáková-Beblavá je naopak za finančný limit, aby mali politické strany aspoň do istej miery vyrovnané šance. Obáva sa, že vládne strany môžu prijať také rozhodnutia, ktoré by mohli byť zaujímavé aj pre podnikateľské subjekty. „Hovorí sa tomu ovládnutie štátu firmami. Strany, ktoré vládnu, môžu mať záujem, aby vstupovali do politickej kampane s čo najväčším objemom financií oproti stranám v opozícii alebo mimo parlamentu.“ (hr, sp)