BERLÍN - Tam, kde sa stretnú režiséri Plechového bubienka (1981) a Lola beží o život (1998), musí vzniknúť skvelé kino. Filmový kánon majú spolu utvoriť šesťdesiatštyriročný Volker Schlöndorff, jeho tridsaťosemročný kolega Tom Tykwer - z dvadsiatich piatich najreprezentatívnejších filmových titulov medzinárodných filmových dejín.
Impulz im na to dal Thomas Krüger, prezident Spolkového ústredia pre politické vzdelávanie, a Alfred Holighaus, vedúci skupiny, ktorá koordinuje na nemeckých školách výchovu filmom. Cieľom projektu je „zakotviť vo vyučovaní film ako podstatný prvok školského vyučovania“, píše sa vo vyhlásení Ústredia pre politické vzdelávanie. Už v prvej triede by deti mali mať prístup k filmom, aby boli schopné čeliť manipulatívnej sile filmových obrazov.
Schlöndorff a Tykwer sú len dvaja z osemnástich členov komisie filmových historikov, kritikov, autorov a odborníkov na médiá. Pätnásteho júla majú mať hotový filmovo hodnotný balík, ktorý predložia na verejnú diskusiu. Výsledok by sa mohol stať základom filmovej výchovy v školách. Iniciátori tohto projektu tým chcú popohnať príslušné úrady, aby sa už začalo so zavádzaním filmovej výchovy v školách.
Vo Francúzsku a Veľkej Británii existujú špeciálne inštitúty, ktoré archivujú filmový materiál na vzdelávanie učiteľov. V Holandsku majú školáci od roku 1997 predmet Kultúrna a umelecká výchova - veľký priestor v ňom majú filmy. Vo Švédsku je znalosť filmu na základných školách rovnocenná s písaním, čítaním a počítaním. Súčasťou vyučovania nie je len analýza filmov, ale aj tvorba. (mf)