
Schröder a jeho žena Doris sa vždy na dovolenke v Taliansku cítili ako doma. V juhotalianskom Positane dostali v roku 1999 aj symbolický kľúč od mesta. Tohto leta ho nemecký kancelár asi nevyužije. FOTO - ČTK/AP
Zdá sa, že Nemci sú spokojní: nenechajú sa predsa urážať a Bild dodáva: „Ciao, bella Italia.“
Všetko začal taliansky premiér Silvio Berlusconi a jeho nevhodná poznámka o nacistickom „kápovi“ na adresu jedného zo Schröderových straníckych kolegov. Nemci boli veľmi dotknutí. A nielen politici, ktorí sa boja, že v hre je aj fungovanie Európskej únie.
Debata o nemeckej a talianskej národnej povahe sa zúrivo prevalila do kuchýň a barov a bulvárne denníky oboch európskych velikánov zažili na uhorkovú sezónu nebývalú žatvu.
„Dobre poznáme Nemcov, sú to tí blondiaci s hypernacionalistickou pýchou, ktorých od detstva učia, že sú niečo viac,“ napísal pred týždňom Berlusconiho štátny tajomník ministerstva priemyslu Stefano Stefani v denníku La Padania a pokračoval opismi hlučných opitých Nemcov okupujúcich talianske pláže.
Nemecké bulvárne plátky nelenili a reagovali: „Stefano má v hlave len špagety“ a „Taliansko je skorumpovaný kus zeme pod vládou mafie“.
Vtedy Schröder zrušil dovolenku a začal básniť o krásach bavorských lesov. Berlusconi na to povedal len: „Je mi to kvôli nemu ľúto.“
Majitelia talianskych prímorských hotelov sú zdrvení. Len minulý rok navštívilo talianske pláže 9,2 milióna nemeckých turistov. V Taliansku nechali 9,5 miliardy eur. Už teraz hovoria, že je ohrozená celá sezóna. Ak sa ku kancelárovi pridá čo len časť Nemcov, hotelieri to pocítia.
A zdá sa, že Nemci svojho kancelára podporujú. Podľa bleskového prieskumu Emnid je až 66 percent opýtaných Nemcov so Schröderovým bojkotom Talianska spokojných.
„Nabudúce pôjdem radšej do Španielska. A že sa nám ten chlap poriadne neospravedlnil? Veď on nevie ani slovo po nemecky,“ rozčuľuje sa na pláži päťdesiatnik Wolfgang Horn.
Berlusconi a Stefano však zrejme veľmi dobre vedia, že len vyslovili nahlas, čo si v kútiku duše myslí mnoho Talianov.
Vedia to i Nemci - marketingové agentúry prednedávnom rozbehli kampaň na zlepšenie imidžu Nemcov v Európe. Spomienky na druhú svetovú vojnu či slnkom pripálených ťažkopádnych okupantov kempov chcú nahradiť niečím „sexi“. Slovo Nemec má čoskoro vyvolávať asociácie typu tancujúca mládež na berlínskej Love Parade, telo Claudie Schifferovej či fakt, že Nemci majú najkratší pracovný týždeň v Európe.
„Škoda, že naši politici nevedia reagovať so štipkou humoru, lepšie by sa nám tu bojovalo proti predsudkom, že Nemci sú nudní,“ povzdychol si v Ríme žijúci Nemec Michael Kahn-Ackermann.
Berlusconiho polročná etapa predsedníctva Európskej únie sa začala ako nie veľmi vydarená talianska komédia. Nie všetci sú však zdrvení. „Vďaka Bohu za to, že sa do europolitiky konečne dostal život a farby. Vždy tam budú manipulátori s mocou v rukách. Mali by ste tam radšej figúry bez tváre a bez chuti, ktorí za scénou poťahujú motúzikmi?“ napísal BBC Brit Angus White.
ZUZANA OČENÁŠOVÁ
Bulvárny denník Bild
„Taliani Nemcov potrebujú, lebo …
… Ferrari stavia dobré stroje, ale bez nášho Schumiho by to nešlo
… taliansku pizzu preslávil až starý dobrý Dr. Oetker
… karabinieri predsa jazdia na BMW
… polovica rímskych cisárov boli aj tak Nemci
… Eros Ramazotti zaspieva len to, čo mu jeho nemecký šéf Thomas Stein dovolí.“