Doterajšie stranícke nezhody vyvolávali nejasné formulácie v kompetenčnom zákone, z ktorých nebolo zrejmé, ktoré právomoci budú originálne a ktoré prenesené. Originálne by v budúcnosti mali samosprávy financovať z vlastných zdrojov. Zaručujú teda vyšší stupeň decentralizácie. Pre výkon prenesených kompetencií samosprávam štát bude poskytovať prostriedky. Prenesené právomoci budú samosprávy uskutočňovať v štátno-správnom režime, kde odvolacou inštanciou je štátny orgán a nie súd, ako pri originálnych kompetenciách.
Nedotiahnutým bodom je aj to, že nie všetky návrhy z ministerstiev na prenos kompetencií sú v súlade s koncepciou decentralizácie. Najväčšie problémy sú v rezortoch školstva a sociálnych vecí. Veľa sociálnych zariadení sa totiž navrhuje preniesť na regionálnu samosprávu miesto na miestnu. Pri školstve sú nevyjasnené veci okolo financovania učiteľov a pôsobnosti školského úradu. Koncepcia počítala aj s tým, že niektoré sociálne zariadenia sa odštátnia a prejdú do rúk mimovládnych organizácií. Odpadla by tak obava, že zariadenia ako domovy dôchodcov, ktoré využívajú ľudia zo širšieho okolia, by po prechode na obecnú samosprávu začali uprednostňovať miestnych. Návrh kompetenčného zákona s tým takmer neráta.