
Colin Farrell. FOTO - MOVIEWEB
Telefónna búdka (Phone Booth) * USA 2002 * 81 minút * Scenár: Larry Cohen * Réžia: Joel Schumacher * Hrajú: Colin Farrell, Forest Whitaker, Katie Holmsová, Kiefer Sutherland Mladý Ír Colin Farrell každým novým filmom potvrdzuje, že teórie o novom Bradovi Pittovi či Edwardovi Nortonovi nie sú len marketingovým výmyslom. Najčerstvejším dôkazom hereckého majstrovstva vychádzajúcej hviezdy je triler Telefónna búdka.
Farrell sa prvýkrát zviditeľnil vo vojnovej dráme Timberland. Po dvoch rokoch sa opäť stretol pri spoločnej práci s režisérom Joelom Schumacherom. Hoci film Telefónna búdka vznikol už v roku 2002, premiéra musela byť odložená pre útoky ostreľovača, ktoré sužovali Ameriku. Biznis ale realita, akokoľvek krvavá, môže prerušiť iba na istý čas a náklady sa musia vrátiť. Kým však niekto spotrebuje na dosiahnutie pôsobivého efektu obrovské rozpočty, Schumacherovi stačí dvanásť miliónov. Celý efekt totiž postavil na silnom príbehu, malom priestore a charizme predstaviteľa hlavnej úlohy.
Collin Farrell hrá opäť negatívnu postavu: tentoraz si strihol newyorského mediálneho konzultanta Stua Shepherda, ktorý sa živí manipulovaním s realitou. Nič nevyrába, jeho pracovný deň spočíva v korzovaní Manhattanom, počas ktorého neustále telefonuje a predáva informácie. Že sú to väčšinou polopravdy či úplné klamstvá? Nevadí, hlavne, že z nich tečú peniaze. Dokonalý imidž, drahý taliansky oblek, asistent s dvoma mobilmi - to je základ úspechu. Všetko sa zmení počas pravidelného rituálu, ktorým je telefonát nádejnej milenke.
„Nie je to zábavné? - počuješ zvonenie, môže to byť hocikto, no musíš odpovedať,“ zaznie zo slúchadla po tom, čo Stu zdvihne. V tej chvíli sa stane väzňom telefónnej búdky. Hlas patrí ostreľovačovi, ktorý má búdku na muške. Situácia sa obracia: už to je Stu, kto musí počúvať pokyny z telefónu. Ak zruší hovor, zomrie. A tak ho z búdky nedostane nikto - prostitútky, ich pasák, ani polícia. Anonymný snajper hrajúci sa na boha, má detailné informácie o súkromnom živote svojho cieľa a rozhoduje, či stlačí spúšť. Hlavnému hrdinovi sľúbi život, no ten musí pred zrakmi verejnosti učiniť najskôr pokánie a vyspovedať sa z hriechov.
Celý film sa odohráva na priestore niekoľkých metrov - v telefónnej búdke a jej okolí. Napätie sa dá krájať, je to zásluha silného príbehu a Farrella, ktorý pri vykreslení radikálnej psychickej premeny svojej postavy ani na chvíľu nevypadne z rytmu.
Režisér Schumacher čaruje striedaním štyroch kamier: divák každú chvíľu sleduje príbeh očami iného z aktérov. Majstrovská urbánna paranoja sa končí prekvapivým (i keď mierne nerealistickým) rozhrešením. Som zvedavý, koľkí diváci začnú po filme rozmýšľať nad sloganom, „aby spolu ľudia hovorili“.