
FOTO - ČTK/AP
Prototyp postavený z ultraľahkých materiálov (je ľahší ako malé osobné auto) má hodnotu okolo 15 miliónov dolárov. Pred dvoma rokmi sa lietadlo stalo výškovým rekordérom: bez pomoci rakiet vyletelo do výšky okolo 29 kilometrov.
Helios sa skoro vôbec nepodobá obvyklému lietadlu, je to v podstate obrovské lietajúce krídlo pokryté slnečnými kolektormi. Rozpätie tohto krídla je vyše 75 metrov, čo je viac ako rozpätie krídiel Boeingu 747 Jumbo. Helios poháňa 14 vrtúľ.
„Bolo vo výške asi 2400 metrov, keď sa jednoducho zlomilo,“ povedal hovorca kalifornského strediska NASA Alan Brown. Príčinu nehody zatiaľ nebol schopný určiť.
Lietadlo Helios je riadené diaľkovo zo zeme a malo by byť schopné bežne dosiahnuť výšku až 30 kilometrov (trojnásobok letovej výšky medzikontinentálnych osobných lietadiel). Môže sa využívať na dlhodobejší výskum vyšších vrstiev atmosféry, na fotografovanie zemského povrchu, monitorovanie prírodných katastrof a na telekomunikačné úlohy.
Mohlo by byť alternatívou niektorých kozmických družíc a telekomunikačných satelitov, stojí totiž zlomok ich ceny a na obežnú dráhu ho nemusia vynášať rakety. V prípade potreby by napríklad na niekoľko mesiacov mohlo zabezpečovať prenos signálov mobilnej telekomunikácie na územiach, kde to bežne nie je potrebné a neoplatí sa na to využiť satelit.
Na rozdiel od družíc sa môže jednoduchšie premiestňovať či, naopak, udržať sa nad určitým bodom nad Zemou.
Vďaka svojim slnečným batériám by malo byť schopné udržať sa vo vzduchu až šesť mesiacov bez prestávky. Cez deň nazbiera dostatok slnečnej energie na to, aby mohlo lietať aj v noci.
Podľa najodvážnejších plánov by sa mohol Helios niekedy v budúcnosti využívať pri skúmaní Marsu, podľa vedcov je totiž schopný lietať aj v atmosfére tejto planéty.
NASA sa včerajším neúspechom nedá odradiť a bude podľa svojho hovorcu v stavbe lietadiel typu Helios pokračovať. (pm, čtk)