BRATISLAVA – Politici vo vláde sa dohodli – po diaľniciach a rýchlostných komunikáciách sa bude jazdiť aj na juhu, aj na severe Slovenska. „Som rád, že sme našli kompromis,“ povedal minister dopravy Pavol Prokopovič.
Vláda rozhodla, že 60 percent peňazí zo štátneho rozpočtu pôjde na dokončenie severnej trasy (D1), 25 percent na dostavbu rýchlostnej komunikácie medzi Bratislavou a Zvolenom čiže stredom Slovenska a 15 percent na južnú trasu zo Zvolena do Košíc.
Severná diaľnica spojí Košice s Bratislavou najneskôr do siedmich rokov. „Všetko bude záležať na možnostiach štátneho rozpočtu v ďalších rokoch a na príchode súkromného kapitálu,“ povedal Prokopovič.
Ak budú mať zahraniční investori záujem o severnú trasu, peniaze z rozpočtu sa budú automaticky prelievať na dokončovanie výstavby rýchlostnej komunikácie z Nitry do Žiaru nad Hronom.
Až donedávna sa hovorilo len o severnej trase, hoci politici SMK presadzovali rýchlostnú komunikáciu juhom Slovenska. Argumentovali najmä oveľa nižšími nákladmi na výstavbu.
S návrhom na kompromis prišla najmä ANO. „Naša strana je veľmi spokojná a verím tomu, že tí, čo čakajú na sieťové prepojenie Slovenska, ocenia tento prístup,“ povedal poslanec ANO Jirko Malchárek.
Menej spokojný je podpredseda vlády Pál Csáky (SMK). Pre agentúru SITA povedal, že Európska komisia podporuje skôr vybudovanie južnej rýchlostnej komunikácie ako dobudovanie severnej diaľnice z Bratislavy do Košíc. Včerajší kompromis podľa Csákyho nič nevyrieši – obe cesty sa rozostavajú, no spojenie s Košicami nezabezpečí ani jedna.
V hre je stále aj úplne najjužnejšia trasa popri Dunajskej Strede, ktorú pôvodne navrhovala SMK. Ak by sa na ňu aj našli peniaze, s jej výstavbou sa určite nezačne skôr ako o štyri roky.
Opozícia okamžite zareagovala. Bývalý riaditeľ Slovenskej správy ciest a poslanec HZDS Ján Mikolaj, ktorý prestúpil do Tkáčovej Ľudovej únie, hovorí, že rozhodnutie vlády nezohľadňuje dopravnú zaťaženosť vozidiel ani frekvenciu výskytu nehodovosti.