
Mladý slovenský výtvarník Richard Keťko vystavuje v Grassalkovichovej záhrade oceľovú sochu Splnená misia. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
Netradičnú vlaňajšiu živú upútavku na výstavu Socha a objekt, keď mladá výtvarníčka Dorota Sadovská zanechávala v centre mesta po sebe stopy v podobe zvyškov ženských šiat, nahradí zajtra jej český kolega Vít Novotný sochou-autom. Na pohyblivom drevenom čude sa bude popoludní pohybovať po korze a pozývať na otvorenie už ôsmeho ročníka tohto podujatia, ktoré bude tentoraz na piatich miestach, a toľko bude aj otváracích ceremoniálov.
Prvý sa začne o 15.00 h v Grassalkovichovej záhrade, ďalšie s hodinovými posunmi v galériách Michalský dvor, Komart, v Pálffyho paláci Galérie mesta Bratislavy a vyvrcholenie vernisážového maratónu bude o 19.00 h v Galérii Z v Zichyho paláci. Nie náhodou, veď práve tu v polovici deväťdesiatych rokov vznikla idea letnej sochárskej výstavy. „Jej cieľom nie je mapovať súčasnú výtvarnú scénu, ale chce ponúknuť divákovi široké zastúpenie rôznych autorských prístupov v tvorbe trojdimenzionálneho umenia,“ hovorí iniciátor a hlavný organizátor akcie Viktor Hulík. Rôznorodé je aj generačné zastúpenie vystavujúcich umelcov - od renomovaných tvorcov až po najmladšiu generáciu výtvarníkov.
„Význam výstavy je aj v tom, že autori môžu na verejných priestranstvách prezentovať výsledky svojich ateliérových prác podľa vlastného výberu, bez kompromisov, ktoré sú nevyhnutné pri spoločenských objednávkach plenérových diel,“ zdôrazňuje Juraj Meliš, jeden zo štrnástich slovenských vystavovateľov. Jeho diela budú v Grassalkovichovej záhrade, kde je okolo pätnásť z celkových sedemdesiatich exponátov tohtoročnej výstavy. „Zahraničie zastupuje osemnásť umelcov z deviatich štátov, a tak je ich počet prvýkrát vyšší než domácich vystavovateľov,“ upresňuje Viktor Hulík.
Pôvodný názov výstavy bol Socha bratislavských nádvorí, ulíc a námestí, čo svedčilo o zámere „vrátiť sochy medzi ľudí“, no vandali sa postarali o to, že prevažná časť výstavy sa musí inštalovať v priestoroch, ktoré sú pod dozorom - galériách, na ich nádvorí alebo v strážených záhradách.
Pravda, ani v strážených priestoroch nemá socha pokojný život. Pred pol rokom sa o tom presvedčila americká výtvarníčka Betty Goldová, ktorej sochu, vytvorenú s pomocou grantu ambasády Spojených štátov a darovanú Bratislave, sa snažil z Grassalkovichovej záhrady odstrániť Prezidentský palác, a to aj napriek tomu, že bola inštalovaná v časti záhrady, ktorá nie je v jeho vlastníctve. Tohto roku žiadny z umelcov grant nedostal, každý si svoje diela v septembri odvezie späť a samozvaní strážcovia kultúry majú pohov.
„Všetky financie, ktoré sme zohnali, stačia len na uskutočnenie a zabezpečenie výstavy či vydanie katalógu. Mestu síce tentoraz nepribudne žiadny dar, to však bol iba občas akýsi bonus. Podstatné je, že obyvatelia a návštevníci slovenskej metropoly sa môžu dva mesiace stretať s kvalitným domácim a zahraničným umením,“ dodáva Viktor Hulík.
ALEXANDER BALOGH