
FOTO - DPA
Za štyri desaťročia nakrútil dvadsať filmov. Za tie roky sa vykryštalizovalo čosi ako felliniovská filmová rodina: Nino Rota, skladateľ (spolupracovali šestnásťkrát), strihač Ruggero Mastroianni (štrnásťkrát), autori Tullio Pinelli (jedenásť), Ennio Flaiano (deväť), Bernardino Zapponi (sedem) a Brunello Rondi (sedem), kameraman Giuseppe Rotunno (deväť) a Otello Martelli (sedem), a herci Marcello Mastroianni (sedem) a Giulietta Masina (osem).
„Federico ovládol všetko,“ napísal po jeho smrti Bernardino Zapponi, „počnúc ľudskými bytosťami.“ Bol aj režisérom súkromných vzťahov, vysvetľoval Zapponi. „Chcel o všetkom vedieť, bol guru, duchovný vodca. V rodinných a osobných krízach sa každý obracal naňho. Zmocnil sa problému, kládol indiskrétne otázky, stanovil diagnózu a potom investoval celú svoju výrečnosť, telefonoval s ľuďmi, ktorých ani nepoznal, až kým nedal veci do poriadku.
„Samozrejme, že mu nediktujem jeho témy,“ popisoval Fellini spoluprácu so skladateľom Ninom Rotom, ale som nablízku, keď sedí pri klavíri, rozprávame sa. „Nino je ten najskromnejší filmový skladateľ. Nemá ambíciu skladateľa, ktorý chce, aby bolo počuť hlavne jeho hudbu.“
Federico Fellini bol najradšej zo všetkého stredobodom nakrúcania. „Páči sa mi, keď môžem podľahnúť svojmu sklonu hrať klauna. Ale v strižni okolo seba neznesiem nikoho. Tam je nálada ako pri operačnom stole. Predmet operácie - film - má nárok na úctu, rastie z intimity so sebou samým.“ Jediným, koho pri tom za tých dvadsaťpäť rokov zniesol, bol strihač Ruggero Mastroianni, Marcellov brat. Zomrel roku 1996, tri mesiace po svojom slávnom bratovi.
Najstarším v rodine bol kameraman Otello Martelli, ktorý to s Fellinim ťahal už od roku 1945, keď obaja spolu začínali pri Rosseliniho majstrovskom diele Paisa. „V La dolce vita chcel Federico na panoramatické zábery šošovku, ktorá sa používa len pri veľkých záberoch,“ spomína Martelli. „Varoval som ho, že bude mať na obraze fľaky. Povedal, že je to nepodstatné, a mal pravdu.“
Maestro vlastne nehľadal hercov, ale tváre. „Giuletta je výnimka. Nielenže v mnohých filmoch hrala, ale v istom zmysle ich inšpirovala,“ napísal Fellini o svojej žene Giulliete Masina. „Mastroianni je priateľ, jeho pomoc nie je len v jeho profesionálnej schopnosti, ale aj v jeho dôvere, ktorá umožňovala odvážne nápady.“
Giulietta Masina zomrela začiatkom roka 1994, len päť mesiacov po svojom manželovi. Marcello Mastroianni nás opustil tesne pred Vianocami 1996. Z Felliniho filmovej rodiny žijú v Ríme už len Tullio Pinelli, má 95 rokov, a Giuseppe Rotunno, osemdesiatročný kameraman, ktorý s ním robil na filmoch ako Satyricon, Rím, Amarcord, Mesto žien, A loď pláva či Casanova di Federico Fellini. ANDREA PUKOVÁ
Jedenásty ročník festivalu Art Film ponúka vyše 120 krátkych i celovečerných, hraných, ale i animovaných, dokumentárnych a experimentálnych filmov. Z jeho ponuky najviac zaujali profily dvoch osobností - Dona Askariana a Federica Felliniho.
Aktivity v súvislosti s desiatym výročím úmrtia jedného z najoriginálnejších filmových režisérov Federica Felliniho vyvrcholia dnes. Diváci budú mať jedinečnú príležitosť nahliadnuť do zákulisia jeho tvorby vďaka trojici dokumentov. Dvojhodinové Imago - Filmové sny Federica Felliniho (réžia Leo Antinozzi a Alessandro De Michele), ktoré uvádza Art Film vo svetovej premiére, dopĺňajú filmy Casanova (réžia Enzo De Castro) - o nakrúcaní filmu Casanova s Donaldom Sutherlandom a Nino Rotta, Interview - rozhovor s režisérovým dvorným skladateľom.
Dnes o 15.00 h sa začína seminár na tému Federico Fellini, veľký klamár, ktorý hovoril vždy pravdu. Účasť na ňom prisľúbili Gerald Morin, scenárista a bývalý riaditeľ nadácie Federica Felliniho Gianfranco Angelucci a filmový kritik a riaditeľ Centro sperimentale Angelo Libertini. Gerald Morin, ktorý s Federicom Fellinim pracoval ako asistent réžie napríklad na filmoch Amarcord a Casanova a po jeho smrti založil Nadáciu Federica Felliniho, o majstrovi pre festivalový denník povedal: „Fellini bol taký originálny sám osebe, že nemá pokračovateľov, nevytvoril nijakú felliniovskú školu. Vytváral okolo seba originálny, nenapodobiteľný svet. Nie je možné ho imitovať.“ Felliniho kameraman Giuseppe Rotunno v poslednej chvíli návštevu Trenčianskych Teplíc odriekol.
Do konca festivalu budete mať možnosť ešte vidieť Felliniho filmy 8 a 1/2, Amarcord, Casanova di Federico Fellini a Skúška orchestra a dokument Mateja Mináča Portrét režiséra. MIRO ULMAN