
Nemecký štrajk ohrozuje aj Slovensko
* 30,9 percenta slovenského vývozu smeruje do Nemecka,
* 23,1 percenta dovezeného tovaru je z Nemecka,
* význam Nemecka pre slovenské hospodárstvo prudko rastie (export za posledný rok zvýšil o 43,4 %, import o 14,8 %),
* obchodnú bilanciu s Nemeckom tvoria z viac ako jednej tretiny strojárske produkty, hlavne autá a autosúčiastky.
BRATISLAVA - Strojárskymi podnikmi vo východnom Nemecku otriasajú štrajky. Ak budú trvať dlhšie, môžu ohroziť aj slovenské hospodárstvo. Nemecko je dlhodobo významným obchodným partnerom firiem zo Slovenska. Do najväčšej európskej ekonomiky prúdi vyše 30 percent nášho vývozu a pochádza odtiaľ asi štvrtina dovozu.
Do problémov sa ako prvá slovenská firma rúti Volkswagen Slovakia, jeden z ťahúňov hospodárstva. Jeho výrobné závody v Bratislave a Martine totiž potrebujú aj nemecké komponenty. Do bratislavského VW sa z Nemecka dovážajú motory pre model Polo a súčiastky pre model Golf. Štrajky v Nemecku dodávky týchto komponentov zastavili.
Je možné, že niektorí zamestnanci slovenského VW budú musieť čerpať nútenú dovolenku. „Povedali nám, že 3. a 4. júla, to je štvrtok a piatok budúci týždeň, si musíme vybrať dovolenku,“ hovorí jeden zo zamestnancov VW Slovakia, ktorý pracuje na výrobe modelu Polo. Pripustil však, že situácia sa môže zmeniť k lepšiemu. „Už sme zažili niekoľko podobných poplachov.“
Vedenie Volkswagenu zatiaľ problémy nepriznáva. „Máme pripravených niekoľko alternatív, ktoré uplatníme ako optimálne riešenie danej situácie,“ uvádza sa v stanovisku VW Slovakia. Na otázku, či bude musieť obmedziť výrobu, firma konkrétne neodpovedala. Výroba VW je náročná na zahraničné súčiastky, vlani ich podnik na Slovensko doviezol za 75 miliárd korún.
Na riziká dopadov nemeckého štrajku upozorňujú aj ekonómovia. Analytik spoločnosti Symsite Research Vladimír Dohnal pripomenul, že bratislavský VW je dodávkami komponentov značne naviazaný na nemeckú matku, čo v prípade pokračovania štrajku môže znamenať prerušenie výroby u nás.
Hoci nám časté štrajky v zahraničí robia teraz problémy, v strednodobom horizonte môžu Slovensku pomôcť. „Môže sa zrýchliť presun výroby zo Západu do našich závodov. Pre štrajky sa k nám napríklad už presúva výroba Seatov zo Španielska,“ dodal Dohnal. Výhodou Slovenska sa tak okrem nižších mzdových nákladov a vyššej kvality stáva aj fakt, že Slováci menej štrajkujú.
(jog, tv)