Na nové hypermarkety ešte miesta dosť

Soravia sa po nástupe reťazcov vyľudnila

Prvé veľké obchodné centrum s názvom Soravia otvorili v roku 1998. Po vybudovaní ďalších obchodných stredísk návštevnosť klesla, ale konateľ spoločnosti Soravia Invest Thomas Seikmann to považuje za prirodzené: „Najnovšie znamená vždy aj najatraktívnejšie.“ Soravia dnes mení koncepciu. „Našou snahou je ponúknuť zákazníkovi niečo iné,“ vraví Seikmann. Má sa začať s výstavbou objektu Soravia Palace. Už dnes sa tu stavia hypermarket Tesco, ktorý by mal byť najväčším v strednej Európe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Polus City Center si stále drží zákazníkov

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2000 otvorili obchodné centrum Polus City Center. Marketingový riaditeľ Polusu Radovan Okrucký hovorí, že dôležitá je najmä skladba obchodov, aby mohli osloviť čo najširšiu skupinu zákazníkov. Na prilákanie ľudí do Polusu robia rôzne súťaže a marketingové akcie. Potom je však už len na predajcoch, ako sa dokážu postarať o zákazníka.

Okrucký nepovažuje polohu obchodu za podstatnú. „Obchodník si musí vedieť odpovedať na otázky, čo, komu a ako ponúknuť. Ak si to správne definuje, je jedno, kde obchod má.“

Obchody v centre Bratislavy čakajú na návrat ľudí

Riaditeľka Obchodných domov Dunaj Helena Turjanová si nemyslí, že by tradičné obchodné domy speli k zániku. Odlev zákazníkov z centra mesta považuje len za dočasný a potvrdzujú to aj skúsenosti v susedných štátov. „Zákazníci sa postupne vracajú, pretože obchodný dom v centre vždy zostane špecifickým miestom na nákupy a má aj svoju tradíciu,“ tvrdí. Zákazníkov sa usilujú získať späť výberom dobrých obchodných partnerov, zabehanými značkami, cenovou politikou, a najmä budovaním imidžu obchodného domu.

SkryťVypnúť reklamu

Carrefour: Máme svojich stálych zákazníkov

Hovorkyňa spoločnosti Carrefour Jana Havlíčková tvrdí, že odlev zákazníkov nepocítili ani po nedávnom otvorení nového hypermarketu Kaufland. Tam podľa nej chodí nakupovať iný typ ľudí. (pcs)

Košice

Obchodné reťazce musia v Košiciach tvrdo bojovať o každého zákazníka. Obyvatelia viac ako štvrťmiliónového mesta a okolia si môžu vybrať medzi hypermarketmi Tesco, Carrefour, Kaufland, Hypernova či Metro.

Prvý hypermarket v Košiciach otvorilo v novembri 1999 Tesco. Tržby vtedy lámali rekordy. V apríli 2001 pribudlo Metro Cash and Carry, v auguste otvorili obchodné centrum Cassovia, v ktorom je Carrefour, a v novembri veľkopredajňu Kaufland. V máji 2002 malo premiéru centrum Optima s Hypernovou.

„Otvorením nových centier sme zaznamenali jednoznačný pokles záujmu. Je to pochopiteľné, zákazníci sa rozptýlili, ľudia majú možnosť výberu. V poslednom čase sledujeme návrat zákazníkov. Je to dobré,“ povedala manažérka Hypermarketu Tesco, ktorá nechcela byť menovaná.

SkryťVypnúť reklamu

V Metre sme vedenie nezastihli a ostatní pracovníci majú mlčať. „Orientujeme sa na podnikateľov. Počet našich klientov stále stúpa,“ tvrdí manažér. Väčšinu dňa poloprázdne parkovisko tomu nenasvedčuje.

Pri otvorení Carrefouru v auguste 2001 bol v centre Cassovia obrovský záujem kupujúcich. Ako dlho to Košičanom vydržalo? „Obráťte sa, prosím, na našu hovorkyňu v Prahe. Ona vám poskytne všetky informácie,“ odkázali z vedenia firmy.

V Kauflande tiež môže o informáciách pre médiá rozhodovať jedine pražská centrála. Prísne embargo na informácie je aj v Optime: „Pani riaditeľka je mimo Košíc, len ona je oprávnená informovať novinárov.“ (sen)

Žilina

V Žiline začali rásť super a hypermarkety od leta 2001, keď postavili Kaufland. O pár mesiacov otvorili Tesco, na jar 2002 Carrefour. V apríli tohto roku otvorili elektrodom NAY a neskôr Metro Cash & Carry. Baumax stavajú.

SkryťVypnúť reklamu

Žilinčania sú spokojní s bohatým výberom. Istá skupina chodí do Kauflandu, ktorý je zrejme najlacnejší. Ďalší zasa uprednostnia vyšší komfort v Carrefoure, tu sú zasa príliš na seba natlačené parkovacie miesta. Tesco je podľa Žilinčanov niečo medzi tým.

O vplyve konkurencie na návštevnosť jednotlivé vedenia nechceli hovoriť. Riaditeľ Tesca nás odporučil na hovorkyňu v bratislavskej centrále, v Kauflande nám dali dokonca kontakt až do Prahy, rovnako ako Carrefour.

Ladislav Žember, riaditeľ Metro Cash & Carry Žilina si myslí, že k veľkému presunu zákazníkov nedochádza. „Našimi cieľovými zákazníkmi sú podnikatelia a firmy. V tom je najväčší rozdiel medzi nami a hypermarketmi, ktoré sú zamerané na koncového spotrebiteľa.“

Obchodné reťazce majú aj kritikov, ktorí hovoria o úpadku tradičných malých obchodíkov v meste.

SkryťVypnúť reklamu

Obyvatelia panelákov na sídlisku Solinky, ktoré sú len cez cestu od Metra, sa zasa obávajú vysokej hlučnosti a hustej premávky. Výstavba Carrefouru pred časom vyvolala vlnu nespokojnosti kvôli tomu, že pôvodne na tom mieste mal byť vybudovaný športový areál.

Tešia sa, naopak, realitní makléri, podľa ktorých sa príchod reťazcov prejavil aj vo zvýšenom dopyte po bytoch. (aha)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 666
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 435
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 732
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 351
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 436
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 657
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 950
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 237
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu