Obchodné centrá bojujú o zákazníkov

BRATISLAVA - Hypermarketov pribúda a niektoré už začínajú doplácať na to, že v ich susedstve sa objavujú ďalšie. Prezident Zväzu obchodu Pavol Konštiak hovorí, že trh na Slovensku znesie asi dvakrát viac hypermerketov, ako stojí dnes.


K vybaveniu moderných hypermarketov už neodmysliteľne patria aj veľké parkoviská. Pri otvorení sú vždy plné, potom sa už zapĺňajú najmä v sobotu. FOTO SME - ĽUBOŠ PILC


Obchodné reťazce si navzájom konkurujú a zákazníci sa presúvajú z jedného do druhého. Keď v Bratislave otvorili prvé veľké nákupné centrum Soravia, bolo preplnené. Po otvorení modernejších a väčších obchodných stredísk sa však väčšina zákazníkov presunula a Soravia je dnes takmer ľudoprázdna.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Konštiak nepredpokladá, že by časom zanikli niektoré veľké obchodné centrá, nanajvýš „prejdú z rúk do rúk“. Zachrániť sa môžu aj staršie obchodné domy v centrách miest. „Ich výhodou je dobrá poloha. Ak majú aj parkoviská, tak môžu prežiť. Inak nemajú šancu.“

SkryťVypnúť reklamu

Budúci rok by mal na Slovensko prísť nový obchodný reťazec Lidl. Konštiak vraví, že by mal otvoriť približne 30 diskontných predajní s veľmi nízkymi cenami.

Hovorkyňa spoločnosti Carrefour Jana Havlíčková tvrdí, že pribúdanie hypermarketov a obchodných centier im zatiaľ neodoberá zákazníkov, pretože trh ešte nie je nasýtený. Havlíčková sa neobáva ani nástupu diskontných predajní, lebo tam sa predáva „na paletách, potraviny budú viac-menej anonymné“.

Maloobchodný obrat u nás rastie len veľmi pomaly a Konštiak tvrdí, že na rýchlo rastúci počet obchodov doplácajú najmä malí obchodníci. „Dôsledkom bude, že v centrách miest zostanú len drahé značkové obchody, vymiznú malé, drobné obchody, hlavne obchody s potravinami.“

Havlíčková je presvedčená, že hypermarkety ponúkajú vyššiu kvalitu nakupovania aj oproti malým obchodom, a tie budú veľkým reťazcom len ťažko konkurovať. „Malé obchody sú určené na to, aby tam človek vybehol a kúpil olej, ktorý mu práve chýba.“

SkryťVypnúť reklamu

V krajinách Európskej únie je podiel veľkých reťazcov na celkových tržbách v obchode asi 70 percent. V Českej republike 60 percent a na Slovensku je ešte asi o 10 percent nižší.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 667
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 443
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 733
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 367
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 437
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 644
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 951
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 227
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu