
Vyše tridsaťtisíc kamiónov prešlo v minulom roku hraničným priechodom Lysá Poľana – Tatranská Javorina. Ide o priechod situovaný do oblasti s piatym, najprísnejším stupňom ochrany životného prostredia. FOTO – AUTOR
TATRY – Vyše tridsaťtisíc ťažkotonážnych kamiónov prešlo v minulom roku hraničným priechodom Lysá Poľana – Tatranská Javorina a posledné čísla hovoria, že v tomto roku ich bude ešte viac. Ide o priechod situovaný do oblasti Tatranského národného parku, do oblastí s piatym, najprísnejším stupňom ochrany životného prostredia.
Tento trend sa nepáči obciam na oboch stranách hranice. Kamióny im zamorujú prostredie a odlákavajú turistov, z ktorých obyvatelia žijú. V zime blokujú cesty a dopravu v regióne, ktorého jediným príjmom sú práve turisti.
Starosta poľskej obce Bukowina Tatrzańska Jozef Milan Modla hovorí, že trpezlivosť ľudí v regióne už pretiekla. „Žije tu dvanásťtisíc obyvateľov a ročne sem prichádza vyše 30-tisíc turistov. S kamiónmi máme problém už niekoľko rokov. Každý rok ich počet rastie. Naše cesty nie sú prispôsobené pre niekoľkotonové kamióny. Najmä v zime majú problémy, aby vôbec po ceste vyšli. Často sa stáva, že sa na ceste skrižujú a zablokujú ju,“ hovorí.
Navlas rovnaké problémy majú i starostovia obcí na slovenskej strane hraníc v Tatranskej Javorine a Ždiari. Dušan Lacko z Tatranskej Javoriny hovorí, že niekoľko kamiónov už skončilo v obývačkách domov obyvateľov obce. Neznesiteľný hluk, množstvo prachu im takisto strpčujú život. Starosta Ždiaru Ladislav Budzák nárast počtu kamiónov deklaruje konkrétnymi číslami. „Kým v roku 2001 prešlo hraničným priechodom 28-tisíc kamiónov, o rok neskôr ich bolo už takmer 37-tisíc. Tento problém registrujeme od roku 1997. Písali sme všade. Na okresný, krajský úrad, ministerstvo a colný úrad. Podľa mňa sa nedodržiava zákon, pretože vláda vydala nariadenie, v ktorom sa hovorí, že cez Lysú Poľanu – Tatranskú Javorinu kamióny jazdiť nesmú. V Spišskej Belej by mala byť dopravná značka, ktorá by kamiónom zakazovala vstup až na hranice,“ myslí si starosta.
Podľa slov prednostu Okresného úradu v Poprade Milana Barana medzinárodné zmluvy sú nadradené slovenským zákonom a nariadenia. „V tomto prípade je na ťahu Ústredná colná správa,“ uviedol.
J. M. Modla tvrdí, že kompetentné poľské orgány dokonca návrhli, aby bola kamiónová preprava z Lysej Poľany presmerovaná na hraničný priechod Jurgów-Podspády. „Najlepšie by bolo, keby boli oba priechody iba turistické. Dúfame, že po vstupe oboch krajín do Európskej únie bude ochrana prírody vyššia ako doteraz a kamióny budú z tejto oblasti vylúčené,“ myslí si. Zástupcovia samosprávy svorne tvrdia, že do procesu by mali vstúpiť aj ochranári.