Predseda SMK Béla Bugár charakterizoval vetovaný materiál ako obídenie možnosti postaviť diaľnicu juhom Slovenska. „Je to desaťnásobne lacnejšia záležitosť. Pri južnej trase netreba robiť žiadne premostenia ani tunely. V koncepcii sa o tom vôbec neuvažuje, pritom pri koaličných rokovaniach na úrovni projektovej prípravy sme to dali do zápisnice,“ povedal Bugár. Ministerstvo dopravy to považuje za politický a nie odborný argument.
Za Stranou maďarskej koalície stojí aj ANO. Podpredseda aliancie a minister hospodárstva Róbert Nemcsics hovorí o potrebe vypracovať vládnu deklaráciu o diaľničnom prepojení východu krajiny so západom do roku 2010. Od tohto termínu by sa podľa neho mala odvíjať trasa aj jej financovanie. „Navrhovaný horizont roku 2020 je neefektívny, termín 2010 veľmi opatrne spomenutý v dôvodovej správe nie je súčasťou vládneho uznesenia,“ spomenul Nemcsics.
Minister dopravy Pavol Prokopovič považuje vzhľadom na rozpracované úseky diaľnice za finančne najvýhodnejší prvý variant s ukončením najskôr v roku 2012, pri vstupe súkromného kapitálu do roku 2010. Súkromný kapitál nemá podľa Prokopoviča záujem o financovanie juhu. S tým však nesúhlasí Nemcsics: „Súkromný kapitál má záujem rovnako o severnú, ako aj o južnú trasu.“
Vládni politici odmietajú lobing v súvislosti s výstavbou južného ťahu. Bývalý poslanec za stranu ANO, dnes nezávislý poslanec parlamentu a primátor Popradu Anton Danko pre politickú podporu južného ťahu zo strany ANO vystúpil. „Čudné bolo to, že pán Rusko vystúpil na tlačovej konferencii, pričom dopredu neinformoval vedenie ani podpredsedov strany o tom, že strana je za južný variant,“ povedal Danko.
Najbližšiu koaličnú radu pripravuje SMK. Diaľnice by sa mali pre veto ministrov za SMK prerokovať na riadnom zasadnutí koaličnej rady, termín nie je zatiaľ určený.
(jog, sita)
Tri varianty výstavby diaľnicI. variant
* severná vetva D1: spojenie Košice - Prešov - Poprad - Ružomberok - Martin - Žilina - Považská Bystrica - Trenčín - Trnava - Bratislava
II. variant
* rýchlostná komunikácia R1 Trnava-Zvolen a pripojenie na rýchlostnú komunikáciu R2 Zvolen-Košice.
III. variant
* dobudovanie komunikácie R4 Košice - Zvolen - Veľký Krtíš - Nové Zámky - Bratislava.