Firmy sa často sťažujú, že úver dostane len ten, kto ho nepotrebuje. Spýtali sme sa preto bánk, ako vnímajú tento fakt, aké majú skúsenosti s malými a strednými firmami, kde podľa nich robia podnikatelia žiadajúci o úver najväčšie chyby a z akých dôvodov banky najčastejšie zamietajú žiadosti o úver.
Eva Guttlerová, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne: „S tvrdením, že úver dostáva len ten podnikateľ, ktorý ho nepotrebuje, nemôžeme súhlasiť a dokazuje to aj nárast poskytnutých úverov a rast počtu žiadateľov oň. Problém spočíva skôr v tom, že podnikateľ príde do banky ‘v hodine dvanástej‘ a chce dostať úver na počkanie.
Základom je dokázať banke, že podnikateľ úver splatí. Častým dôvodom zamietnutia žiadosti je totiž nepriaznivá finančná situácia klienta. V menšej miere zamietneme žiadosť pre príliš optimistické vízie firmy do budúcnosti a najzriedkavejším dôvodom neschválenia je nedostatočné zabezpečenie úveru.
V niektorých prípadoch má banka už s klientom zlé skúsenosti a navyše je tu aj neochota podnikov poskytovať banke pravdivé informácie.“
Miriam Hajduová, hovorkyňa ČSOB: „Nesúhlasíme s tvrdením, že úver dostane len ten, kto ho nepotrebuje. Ak nám podnikateľ zabezpečí, že ho splatí, má ho mať. Úver posudzujeme z hľadiska bonity klienta a pozeráme sa na prijateľnosť úverového rizika. Prihliadame aj na riziko odvetia a pri úvere v cudzej mene nás zaujíma i kurzové riziko. Dôležité pri schvaľovaní sú, samozrejme, aj predložené hospodárske výsledky a podnikateľský zámer.“
Silvia Nosálová, hovorkyňa VÚB: „Prognózy malých firiem bývajú často až príliš optimistické. Na preukázanie akéhokoľvek zlepšenia v podnikaní, preto treba predložiť rozumné dôvody. Chybou býva aj nesúlad číselných údajov. Tieto totiž často nenadväzujú na predložené výkazy. Niekedy sa stáva, že v podnikateľskom pláne nekorešpondujú ani údaje výsledovky a súvahy. Ďalším nedostatkom je, že klienti nepredložia žiadosť o úver aj so všetkými potrebnými výkazmi naraz.“
Anna Húščavová, riaditeľka Odboru retailového bankovníctva UniBanka: „Tak ako je cieľom podnikateľa dosiahnuť rast jeho firmy, aj naším záujmom je úspešne podnikať. Z týchto dôvodov banka musí podrobiť analýze všetky projekty, ktoré bude financovať. Ak sa vžijete ako osoba do tohto typu obchodu, určite by ste niekoľkokrát zvažovali, komu by ste svoje vlastné prostriedky požičali tak, aby sa vám minimálne vrátili.“
Andrea Kollárová, hovorkyňa HVB Banky: „Najčastejším dôvodom odmietnutia žiadosti o úver je nereálnosť podnikateľských zámerov a potom nedostatočná záruka za pôžičku. Situáciu podnikateľom uľahčuje aj novela Občianskeho zákonníka, ktorá platí od januára tohto roku a hovorí, že podnikateľ môže založiť aj hnuteľnú vec.“
Roman Začka, hovorca Tatra banky: „Podnikatelia nemajú podľa našich skúseností na vybavovanie úveru hlavne čas. Z tohto dôvodu sa snažíme rozsah dokladov minimalizovať a nepýtame od nich žiadne dodatočné poplatky. Najčastejšou chybou žiadateľov je pritom nesprávne a neprehľadné účtovníctvo. Malí a strední podnikatelia sú síce považovaní za rizikovejších klientov, no napriek tomu je ich schopnosť splácania veľmi dobrá.“
Poznámka: Kritériom na výber bánk bol najväčší objem poskytnutých úverov.
Bankové poplatky
banka | prevzatie | čerpanie | vedenie |
žiadosti | úveru | úverového | |
bankou | účtu | ||
Tatra banka | zadarmo | max. 2 % z úveru | zadarmo |
ČSOB | zadarmo | 2000 Sk jednorazovo | – |
UniBanka | – | min. 0,7 % a max. | – |
1 % z úveru, | |||
min. 2500 Sk | |||
VÚB | – | max. 0,5 % | 100 Sk |
z objemu úveru | za mesiac |