Pitie vína je u nás čoraz obľúbenejším a „šliape“ tak na päty tvrdému alkoholu a pivu. Naše vína sú úspešné na medzinárodných súťažiach, kvalitatívne sa však zahraničným vínam vyrovná úzky okruh našich výrobcov.
ILUSTRAČNÉ FOTO SME - ĽUBOŠ PILC
BRATISLAVA - Spotreba vína na Slovensku je v porovnaní s tradičnými vinárskymi štátmi nízka, ale plynulo rastie. Všímajú si to vinári aj obchodníci, ktorí hovoria, že záujem o víno sa začína vyrovnávať tvrdému alkoholu. Výrobcovia si mohli vydýchnuť po tom, ako štát upustil od zavedenia dane na takzvané tiché víno.
Hoci ministerstvo pôdohospodárstva práve navrhlo zníženie cla na časť dovážaného vína, slovenskí vinári sa o svoje tržby neobávajú. Uvoľní sa totiž len dovoz lacnejšieho červeného a bieleho vína, čo domáci vinári miešajú do svojich produktov. „Možno to mierne obmedzí dovoz fľaškových vín. Ide o dovoz nebalených a lacnejších stolových vín, ktoré si žiada obchod. Tie sa následne stáčajú do fliaš alebo do tetrapaku. Pridaná hodnota sa tvorí u nás,“ povedal výkonný riaditeľ Zväzu výrobcov hrozna a vína Miloš Ševčík.
Slovensko je podľa vinárov na dovoz vína odkázané, pretože sa urodí málo hrozna. „Aj keď malo Slovensko výmeru 20-tisíc hektárov vinohradov, bola spotreba vyššia ako dovoz. Dnes už nevyrobíme toľko vína z hrozna, dovoz musí byť,“ povedal Jaroslav Ostrožovič, majiteľ výrobného podniku.
Vlani sa na Slovensku vypilo takmer 65 miliónov litrov vína. „Z toho sa dovezie približne jedna štvrtina až pätina,“ dodal Miloš Ševčík. Dováža sa podľa neho len to, čo chýba.
Spotreba vína na hlavu dosahuje na Slovensku približne 12,5 až 13 litrov. Predseda predstavenstva Coop Jednota Adrián Ďurček pripomenul, že v obchodnej sieti Coop Jednota tvorí dnes víno 2,6 percenta z 30-miliardového minuloročného obratu firmy a jeho podiel stúpa. Najviac vína sa kupuje cez vianočné sviatky a Veľkú noc, keď podiel vína stúpa na 37 percent z predaja všetkých liehovín. Bežný pomer pritom predstavuje 23,7 percenta.
Cena vína podľa Ďurčeka závisí od konkurencie. „Začína sa predávať kvalitnejšie víno, cena je určená konkurenciou v danom segmente. Ak sa k segmentu napríklad v strednej kategórii vín presunie viac spotrebiteľov, vzrastie tu konkurencia a cena tým nemusí zareagovať, môže sa dokonca znížiť.“
Najväčší výrobcovia vína sú podľa zväzu Víno Nitra, Vinársky závod Pezinok, Hubert Sereď, Vinárske závody Topoľčianky, Vinanza Vráble, Vínoprodukt Rača, Agromovino Veľký Krtíš.
Po vstupe do Európskej únie clo medzi členskými štátmi zanikne a nastane voľný pohyb tovaru bez cla.
Spotreba vína v litroch na obyvateľa v Európe v roku 2002
Francúzsko 57
Taliansko 54
Španielsko 36
Rakúsko 32
Maďarsko 30
Dánsko 29
Grécko 25
Veľká Británia 17
Česko 14
Slovensko 11,5*
Zdroj: Výskumný ústav ekonomiky poľnohospodárstva a potravinárstva
* Odhad za rok 2001