
Anglické mestečko Hay-on-Wye je známe svojimi kníhkupectvami a antikvariátmi - pre 13 000 obyvateľov je tu 36 obchodov s knihami. Vo výreze Don DeLillo. FOTO - THOMAS VICTOR
ho sveta. Aj tento rok sa festival mohol pochváliť množstvom mien - Graham Swift, Ian McEwan, Louis de Bernieres. Jedno však vyčnievalo - americký prozaik Don DeLillo. Ten si totiž svoje vystúpenia na verejnosti stráži, žije skôr v ústraní. Do Hay-on-Wye však prišiel, okrem iného aj preto, aby podporil vydanie románu Cosmopolis. Ten vyšiel po dlhom čakaní práve tento rok, najskôr v Amerike, potom 8. mája aj v Anglicku.
Don DeLillo sa stal slávnym dielami ako Podsvetie či Biely šum. Rozhodne patrí k najvýznamnejším postavám súčasnej po anglicky písanej literatúry: kritika ho zbožňuje a zaraďuje medzi spisovateľov, ako sú Philip Roth - veľký vplyv má aj medzi mladšími autormi - ako vzor ho uvádzajú napríklad Bret Easton Ellis či čerstvý držiteľ Pulitzerovej ceny Jeffrey Eugenides.
V novom románe sa DeLillo vracia k svojim dlhodobým témam - na postave protagonistu načrtáva rozsiahly obraz spoločnosti na prelome dvadsiateho a dvadsiateho prvého storočia, pričom nadväzuje na motívy a myšlienky, ktoré spracoval ešte skôr.
Všadeprítomná paranoja
Určujúcim motívom DeLillovho odľudšteného sveta je paranoja. Tvrdí, že všetko na svete je spojené so všetkým ostatným - paranoidní hrdinovia jeho románov tak v každom okamihu utvárajú nekonečné množstvo virtuálnych svetov, labyrint, v ktorom sa sami strácajú. A ani nemajú možnosť z tohto labyrintu uniknúť, lebo ďalšou výraznou DeLillovou témou je túžba po autodeštrukcii, ktorá postihuje tak hrdinov, ako aj spoločnosť.
Preto je názov nového románu tak trochu protirečivý - Cosmopolis je opisom mesta, respektíve jednej jeho časti - všetko sa odohráva na Manhattane - ktorá kozmos v nijakom prípade nepredstavuje. Protagonista románu Eric Packer je bohatý človek. Burzový špekulant a ako všetci zbohatlíci aj on má excentrické túžby - ako hračku si napríklad kúpil ruské lietadlo, doma má bazénik so žralokom a podobne.
Kniha je zahustená do krátkeho časového obdobia, keď Eric prechádza New Yorkom. Počas cesty však príde prakticky o všetko.
Dekadencia
DeLillo sa možno, bohužiaľ - vyhýba téme terorizmu a knihu situuje ešte pred útok na Svetové obchodné centrum. To mu umožňuje plne sa sústrediť na deštruktívne sily. Spoločnosť je chorá, dekadentná. Hlavný hrdina knihy disponuje množstvom prostriedkov, aby zmenil svet. Nevyužíva ich, pretože ani nevie ako.
Počas úspešných rokov dokázal brilantne analyzovať a odhadovať pohyb kurzov, ale realitu okolo nich sa mu pochopiť nepodarilo. Ale je tu ešte otázka totiž, či nejaká realita vôbec existuje, či nie je iba prelud.
Autor: Ladislav Nagy