m o kandidátovi, posudzuje jeho schopnosti, skúsenosti, znalosti. Ak si ho človek dobre nepripraví, môže sa stať, že si uzavrie cestu pred pozíciou, o ktorú sa uchádza. Nechať si ujsť pracovnú šancu zle zostaveným životopisom je predsa zbytočne hlúpy luxus.
Ako tvrdia odborníci, za posledné desaťročie sa aj u nás v tomto smere zaznamenal výrazný pokrok. Dovtedy tradičné neštruktúrované životopisy nahradili tie v prehľadnej štruktúrovanej podobe s dôrazom na podstatné veci. „Veľa ľudí už dokáže napísať dobrý štruktúrovaný životopis,“ ponúkol svoju skúsenosť Ján Menkyna, partner poradenskej spoločnosti Amrop Jenewein Group. „Chýba však viac dôrazu v jednotlivých častiach životopisu. Informácie, čo robili ich rodičia, akú základnú školu vychodili rozvádzajú viac na úkor heslovitého vymenovania predchádzajúcich zamestnaní a pozícií v nich. Preto je potrebné najviac popísať najdôležitejšiu oblasť profesionálneho životopisu - kariérový vývoj,“ pripomenul základný problém Ján Menkyna, ktorý pripája aj ďalšie rady.
Osobné údaje - v tejto časti nie je potrebné rozpisovať, kde sa kandidát narodil, z akej rodiny pochádza. Netreba však zabudnúť na telefonický kontakt či uviesť aktuálnu adresu, nie adresu trvalého bydliska, kde sa zdržiava len veľmi málo.
Vzdelanie - tu kandidáti často zabúdajú na profesionálne tréningy a školenia. Sú veľmi dôležité, pretože rozširujú všeobecné akademické vzdelanie. Je dobré uviesť, v ktorom roku sa školenie zrealizovalo, v akom rozsahu. Personálny manažér totiž z týchto údajov dokáže vyčítať, aké vzdelanie človek nadobudol. Navyše veľa o kvalite tréningu napovie aj názov vzdelávacej inštitúcie, prípadne aj meno lektora. Môžu totiž garantovať určitú kvalitu. Je vhodné vyhnúť sa tiež všeobecnému pomenovaniu, napríklad kurz manažmentu. Viac už napovie informácia, že bol zameraný na vedenie tímu, motiváciu a podobne. Túto časť ľudia veľakrát podceňujú, jednak tým, že nedokážu vybrať najpodstatnejšie vzdelávacie aktivity, prípadne si svoj životopis jednoducho nezaktualizujú.
Profesionálna kariéra - je to jednoznačne najproblematickejšia časť. Častokrát tu informácie končia pri názve inštitúcie, v ktorej pracovali a vykonávanej pozícii bez bližšieho rozpísania kompetencií. Dobrý životopis by mal obsahovať názov inštitúcie, jej približný popis, informáciu od kedy do kedy v nej pôsobil a tiež aké obdobie strávil na jednotlivých pozíciách. Aj práca napríklad v menej známej eseročke rodinného charakteru môže predstavovať relevantnú skúsenosť v určitej oblasti, takisto je dobré sa vyhnúť popisu pozície typu manažér alebo referent. Je to príliš široký pojem a treba popísať okruh pracovných úloh, ktorým sa človek venoval, kompetencie, ktoré mal zverené, či riadil ľudí a podobne. Štruktúrovaným spôsobom by mal spomenúť aktivity, s ktorými mal skúsenosti, za ktoré bol zodpovedný a tiež by tam nemalo chýbať zhodnotenie výsledkov, predovšetkým pri obchodníckych pozíciách a pri pozíciách súvisiacich s implementáciou určitých systémov. Potom je to už vysoký štandard osobnej prezentácie.
Skúsenosti, znalosti - dobrý životopis by mal obsahovať aj časť, ktorá opisuje schopnosti a skúsenosti nadobudnuté počas celej kariéry, napríklad skúsenosti s controllingom, risk manažmentom, finančným vedením, podvojným účtovníctvom a podobne.
To isté platí aj o jazykových znalostiach, pretože bývajú najväčším kameňom úrazu. Nie je podstatné, či kandidát má alebo nemá štátnu skúšku z jazyka, v životopise je lepšie reálne zhodnotiť svoju schopnosť profesionálnej komunikácie v písomnej a ústnej forme. Prijímací pohovor totiž okamžite odhalí kandidátove jazykové znalosti. Netreba zabúdať ani na oblasť práce s počítačom, kde je dobré napísať, s ktorými prostrediami má človek skúsenosť, či dokáže urobiť prezentáciu v PowerPointe, alebo či ovláda niektoré DTP aplikácie. Sú však aj expertné pozície, kde je určitá znalosť aplikácie absolútnou nevyhnutnosťou, napríklad či dokáže pracovať s marketingovými dátami, či sa stretol s implementáciou SAP R/3 a podobne. Môj osobný názor je, že kandidáti na manažérskych pozíciách by mali ovládať bez najmenších problémov MS Office a takisto angličtinu.
Ani vodičský preukaz skupiny B sa nemusí obísť bez dodatočných informácií, nie je podstatné jeho vlastnenie, dôležité sú schopnosti bez problémov jazdiť alebo mať skúsenosti napríklad s jazdou po Bratislave. Pri určitých pozíciách to môžu byť viac ako nápomocné informácie.
Hobby - pre niekoho je to nepodstatná časť, pre personálneho pracovníka to môže byť ďalší zo spôsobov, ako spoznať daného človeka, jeho zameranie okrem profesionálneho života. Môže tu byť spomenuté aj členstvo v určitých profesionálnych organizáciách a združeniach.
Rozsah životopisu - dobre štruktúrovaný životopis sa dá pokojne napísať na dve strany formátu A4. Vždy to záleží od dĺžky kariéry.
Sprievodný list - je nevyhnutnosťou rovnako ako životopis. Má mať motivačný charakter, kandidát by v ňom mal špecifikovať dôvody, prečo sa o danú pozíciu uchádza, v čom je preňho motivujúca, prečo chce pracovať v danej firme, na danej pozícii, akú relevantnú skúsenosť môže ponúknuť, prečo je práve on vhodným kandidátom. Je tu priestor na zmienku o určitých záležitostiach, ktoré sa do životopisu nezvyknú dávať, napríklad o dôvodoch zmeny zamestnania.
Autor: sbr