
Kým maďarská strana už buduje obchvaty, slovenská má zatiaľ iba rozpracované hrubé varianty výstavby. Šestnásť kilometrov na našej strane sa bude robiť dlhšie ako 61 km u našich južných susedov.
(Kliknite na obrázok pre jeho zväčšenie.)
KOŠICE - Ešte v septembri 1998 vláda schválila realizáciu slovenskej časti štvorprúdovej cesty medzi Košicami a Miškolcom, ktorá je časťou rýchlostnej komunikácie R4 spájajúcou poľský Rzeszów s týmto maďarským mestom. Hoci sa uznesenie o tejto stavbe dočkalo počas výjazdových zasadnutí slovenskej vlády v Košiciach dvojnásobného „oprášenia“ v rokoch 2000 a 2001, zatiaľ sa nepostavil ani meter cesty. Vládne uznesenie sa napokon predsa len naplní. V priebehu roku 2011 by po rýchloceste mali začať jazdiť prvé autá. Slovenský úsek cesty je dlhý iba 16 km.
Maďari pritom už majú pripravené aj projekty na obchvaty dedín, ktoré stoja na trase rýchlocesty, pričom najneskôr v priebehu roka 2009 by svoj úsek dlhý 61 kilometrov chceli mať úplne hotový. Celá štvorprúdovka by podľa optimistického predpokladu predsedníčky župy Borsod-Abaúj-Zemplén Ildikó Gyárfasovej mohla byť postavená už v roku 2008.
Podľa slov riaditeľa odboru cestného hospodárstva na ministerstve dopravy Gejzu Végha je myšlienka, aby košický región bol prepojený na dopravný systém okolitého štátu cez rýchlocestu Košice Miškolc, síce zaujímavá, ale zatiaľ na ňu asi nedozrel čas. Kompetentní v Košickom kraji však majú na to iný názor.
„Verím, že sa nám podarí zmeniť koncepciu ministerstva dopravy, ktorá ďalšie tri roky s výstavbou rýchlocesty nepočíta. Som presvedčený, že je v záujme rozvoja nášho regiónu, aby bola rýchlostná komunikácia Košice - štátna hranica s Maďarskom čo najskôr vybudovaná a pripravená. Nepotrebujeme kvalitnú cestnú infraštruktúru iba v smere východ - západ, ale aj sever - juh. Preto aj pre nás je prioritou výstavba práve tejto komunikácie,“ tvrdí predseda košického VÚC Rudolf Bauer.
Autor: jsv