Záber zo scény Aleša Votavu k inscenácii Shakespearovej Búrky, ktorá v réžii Petra Mikulíka mala premiéru 13. mája 2000 v Slovenskom národnom divadle. FOTO – JANA NEMČOKOVÁ
V Prahe sa zajtra začína svetová udalosť v oblasti scénografie – jubilejné desiate Quadriennale. Medzinárodná súťažná prehliadka scénografie a divadelnej architektúry predstaví na pražskom Výstavisku aj slovenskú expozíciu. Základnou myšlienkou koncepcie projektu je nadviazanie na heslo Quadriennale – Labyrint sveta a raj divadla. Jeho autori Oleg Dlouhý a Karol Weisslechner ponúkajú trojdejstvový raj divadla.
„Prevediem v ňom labyrintom výtvarného sveta Aleša Votavu, labyrintom dejín divadelnej budovy – rekonštrukcie a obnovy historickej budovy Divadla Jonáša Záborského v Prešove i rajom výchovy divadelného scénografického dorastu na bratislavskej Vysokej škole múzických umení,“ hovorí Karol Weisslechner (1957), docent na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, kde vedie ateliér Kov a šperk.
Pocta
Slovenská expozícia v garancii Divadelného ústavu v Bratislave je venovaná jednej z najvýraznejších osobností slovenskej scénografie posledných pätnástich rokov – Alešovi Votavovi, scénografovi a výtvarníkovi, ktorý zomrel mladý, uprostred svojho najproduktívnejšieho scénografického obdobia. Tým bol práve interval od posledného Pražského Quadriennale z roku 1999, na ktorom Votava spolupracoval s Weisslechnerom na príprave slovenskej expozície.
Aleš Votava za ňu získal množstvo významných domácich i zahraničných ocenení. Práve tieto ocenené diela budú tvoriť os expozície, pričom základom architektonicko-výtvarného riešenia expozície bude citát bludiska, oceneného scénického návrhu k inscenácii Shakespearovej Búrky. V takto utvorenom priestore budú inštalované jednotlivé scénické návrhy a fotodokumentácia.
„Naše bludisko nielen formálne zapadá do tematiky, zapadá doň aj sám Aleš Votava,“ hovorí Weisslechner. „Jeho autorský vývoj nebol priamočiary, ale bol aj labyrintom hľadania úžasných fascinujúcich riešení počas krátkej, ale intenzívnej tvorivej cesty. Túto atmosféru sa usilujeme sprostredkovať návštevníkovi. V školskej sekcii sa zase predstavia vlastnou expozíciou študenti scénografie VŠVU v Bratislave, ktorých pedagogicky viedol Aleš Votava.“
Dialógy a inšpirácie
V sekcii divadelnej architektúry sa prezentuje rekonštrukcia a obnova Divadla Jonáša Záborského v Prešove. Historická divadelná budova v Prešove patrí k najstarším funkčným budovám na Slovensku. Rekonštrukčný projekt architekta Štefana Mitra odmenila Slovenská komora architektov výročnou cenou CE.ZA.AR za rok 2003 v kategórii Rekonštrukcia a obnova pamiatok.
Podľa Weisslechnera bude v tejto expozícii dominovať červená farba, ktorá ovláda aj reálny divadelný priestor, zinscenovanými fragmentmi pôvodnej zlátenej štukovej výzdoby, zmenšeným portálom javiska, ktorý sa zachoval v divadelných dielňach. Ďalej to bude pohľadový rez modelom a interaktívnou projekciou DVD disku, v ktorom návštevník má možnosť virtuálne sa poprechádzať priestormi divadla.
„Každé doterajšie Quadriennale bolo pre mňa obdobím dialógov so vzácnymi ľuďmi,“ hovorí Weisslechner. „Počas dvoch minulých ročníkov PQ sme s Alešom Votavom tvorili tandem pri architektonicko-výtvarnom riešení. Aj preto je tohtoročné Quadriennale pre mňa výnimočné a určitým spôsobom ide o zmaterializovanie spomienky na priateľa a jeho tvorbu, ktorú pokladám za vzácny vklad pre slovenskú scénografiu.“
V predvečer otvorenia Pražského Quadriennale bude dnes o 18.00 h v Slovenskom inštitúte v Prahe vernisáž s názvom Historická divadelná architektúra na Slovensku spojená s koncertom. V rámci Quadriennale sa v národnej expozícii SR uskutoční zajtra od 13.00 h Slovenský národný deň.