Hľadanie úspešných e-manažérov

Vyhľadávanie a prijímanie vhodných kandidátov na plnenie vedúcich a možno aj len výkonných rolí v oblasti elektronického obchodovania sa stáva hlavnou úlohou tak pre začínajúce internetové firmy, ako aj pre tradičné podniky, ktoré sa snažia prepojiť svoje



operácie s internetom. Problém spočíva v tom, že nie je mnoho kandidátov, ktorí majú skúsenosti a potrebnú skladbu schopností.

Dynamicky sa rozvíjajúci záujem o talenty pre elektronické obchodovanie vyvoláva značnú neistotu v spoločnostiach, ktoré hľadajú manažérov pre internetovo orientované pozície. Pracovných ponúk je mnoho a panuje tu značná konkurencia. Pritom väčšina kandidátov má veľmi obmedzené alebo i nulové skúsenosti týkajúce sa pracovných pozícií, ktoré ešte nedávno neexistovali. Výsledkom toho je, že výkonní manažéri v oblasti internetového obchodu musia venovať omnoho viac času výberu a náboru pracovníkov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ale ako správne identifikovať najlepších kandidátov na pozície, ako sú napr. manažér vzťahov so zákazníkmi alebo riaditeľ stratégie internetového obchodu? Súčasťou štúdie, ktorú vykonala poradenská firma Accenture, boli aj rozhovory s mnohými personálnymi špecialistami, ktorí majú skúsenosti s obsadzovaním internetovo zameraných pracovných pozícií. Tu je päť kľúčových zásad, ktoré podstatne zvyšujú šance na voľbu vhodného kandidáta.



Zásada prvá: Hodnoťte, ako kandidát zapadá do vašej podnikovej kultúry a smeru podnikania.

Potenciálni kandidáti možno majú schopnosti, ktoré potrebujete, ale prichádzajú z prostredia, ktoré ich pripravilo na svet internetového podnikania? Manažéri, ktorí sú zvyknutí pracovať v zavedených štruktúrach, sa väčšinou nevedia vyrovnať s neistotou, ktorá je vlastná mladým internetovým firmám. „Zvlášť pre marketingové pozície potrebujeme niekoho, kto sa vie pohybovať v prostredí, kde pravidlá, ktoré jeden deň platia, sú druhý deň prehodnocované a menené,“ hovorí skúsený personálny manažér, ktorý sa venuje oblasti e-commerce. „To je ale opakom toho, čo je potrebné v tradičných odvetviach. Tie sa totiž pohybujú omnoho pomalšie a majú dobre definovanú štruktúru. My však potrebujeme ľudí, ktorí vedia pracovať v agresívnom, rýchlo rastúcom pracovnom prostredí.“

SkryťVypnúť reklamu

Preukazujú kandidáti, o ktorých uvažujete, schopnosť rýchlo konať a vedia sa rozhodovať na základe minima informácií? Alebo sú skôr rozvážnejší, zameraní na analytické rozhodovanie? Sú schopní rýchlo meniť smer uvažovania? Nevadí im robiť niečo, čo ešte nikto neskúsil? To sú charakteristiky, o ktorých sa náboroví pracovníci zhodujú, že sú kľúčové pre prácu v rozvíjajúcich sa málo štruktúrovaných internetových organizáciách.



Zásada druhá: Hľadajte kandidátov, ktorí žijú internetom.

Neúprosne náročné prostredie e-commerce núti personálnych manažérov hľadať vášnivých užívateľov internetu. „Väčšina kandidátov počas rozhovoru uvádza, že používajú internet, ale oni internetom nežijú,“ hovorí jeden z náborových špecialistov. „My hľadáme tých, ktorí nakupujú, objednávajú, cestujú, kupujú aj autá prostredníctvom internetu. Našimi klientmi sú organizácie, ktoré sa snažia zmeniť spôsob, akým dnešný svet funguje, a ak kandidát nemá pevnú predstavu o budúcnosti internetu, ich spojenie nemôže fungovať.“

SkryťVypnúť reklamu


Zásada tretia: Vyvarujte sa nedostatkov.

Je potrebné očakávať rýchly vývoj elektronického obchodovania, a preto prijímajte pracovníkov na základe dlhodobej stratégie, tak aby boli schopní plniť svoju rolu v dlhodobom horizonte. Jednou z bežných a pritom veľmi závažných chýb je nábor pracovníkov, ktorí síce dokážu vyriešiť vaše dnešné potreby, ale ich schopnosti nie sú dostatočné vo výhľade do budúcnosti. Preto je treba hľadať kandidátov, ktorí uspokoja vaše dlhodobé očakávania, aj keď práve riešite nejaký krátkodobý problém. „V tradičných firmách trvá i tri až štyri roky, kým pochopíte, že ste neprijali toho pravého. Ale v internetovom prostredí to viete za mesiac.“

Samozrejme, existuje tu aj druhé riziko a tým je prijatie pracovníka, ktorý má pre súčasné úlohy príliš vysokú kvalifikáciu. Preto, zvlášť v prípadoch, kedy prijímate skúseného pracovníka, sa musíte ubezpečiť, že je ochotný na krátku dobu zastávať úlohy nižšej pozície. Ale len dovtedy, kým si vývoj organizácie vyžiada plnenie náročnejších úloh a tým mu umožní ďalší profesijný rast. Mnohí skúsení manažéri môžu byť frustrovaní predovšetkým nedostatkom zdrojov, ktorý sprevádza štart každého internetového obchodovania.

SkryťVypnúť reklamu

Zásada štvrtá: Venujte zvláštnu pozornosť „príbehu“, ktorý budete predkladať.
Skutočne dobrý kandidát si väčšinou vyberá z troch až piatich pracovných ponúk, a preto musíte byť schopní ukázať, prečo je váš podnik ten najlepší. Na rozdiel od rozšíreného názoru neočakávajú dobrí kandidáti obrovské sumy peňazí hneď. Skôr im musíte ukázať, že ste nezávislá organizácia, ktorá má dobre zaistené financovanie obchodných operácií a že máte schopnosť byť úspešní.

To znamená, že manažér vykonávajúci prijímacie konanie musí vedieť predložiť „dobrý príbeh “, ktorý zodpovie také otázky ako napr.: Aká je vízia elektronického obchodovania spoločnosti? Aká je naša stratégia? Aký je spôsob financovania? Ako funguje riadiaci tím? Prečo si myslíme, že má naša organizácia šancu na úspech? „Dobrí kandidáti chcú mať vplyv, takže najprv chcú vedieť, či sú dobre definované ich šance. Až potom ich zaujíma finančná stránka.“

SkryťVypnúť reklamu


Zásada piata: Nesmiete predpokladať, že vaši najlepší kandidáti majú kľúčové schopnosti.

Organizácie väčšinou vedia dobre definovať technické znalosti, ktoré od svojich kandidátov požadujú v oblasti e-commerce. Ale často považujú za samozrejmé, že kandidát bude mať aj napr. komunikačné a ďalšie „bežné “ schopnosti. „Ten človek by sa predsa nedostal tak ďaleko, keby ich nemal.“ Nestavajte na to! Náboroví špecialisti by mohli rozprávať o vedúcom strategického vývoja, ktorý nevedel svoju víziu internetového obchodovania povedať zamestnancom, alebo o manažérovi predaja, ktorý radšej udržoval a dotoval existujúce obchodné kontakty, než aby sa pustil do úplne novej obchodnej oblasti. Rýchlosť sveta elektronického obchodu a nutnosť úzkej spolupráce medzi riadiacimi zložkami spôsobujú, že každá chyba v prijímaní pracovníkov sa oproti tradičným podnikom značne predraží.

SkryťVypnúť reklamu

Väčšina manažérov oblasti e-commerce jasne potvrdila, že výberu nových pracovníkov venujú značnú pozornosť. Schopnosť efektívneho náboru je sama osebe veľmi žiadaná a vysoko hodnotená. Jeff Bezos, výkonný riaditeľ spoločnosti Amazon, hovorí: „Keď sa rozprávam s kandidátom na riadiacu pozíciu, vždy sa veľmi zaujímam o jeho schopnosť výberu spolupracovníkov. Venujem tomu minimálne polovicu nášho rozhovoru.“

Schopnosti ako komunikácia a umenie náboru, ktoré boli predtým považované za samozrejmé, dnes naberajú na novom význame a pre oblasť internetového podnikania sa javia ako absolútne nevyhnutné. Toto platí ako dvojnásobne dôležité pre začínajúce, hlavne na internet a eCommerce orientované firmy. Pre budúci úspech takého start-upu je určite dôležitý dobrý podnikateľský zámer, spravidla založený na novom konkurenčne zúročiteľnom nápade. Tiež má veľký význam rýchle získanie veľkorysého a dobre situovaného finančného anjela, ktorý dodá kapitál pre ďalší rast. Toto sú podmienky, bez ktorých nie je možný úspešný štart. Ale o tom, kto sa stane dlhodobo úspešným a kto opustí arénu po niekoľko mesiacoch, sa rozhoduje v oblasti ľudských zdrojov. Získať a udržať talenty je možné len na základe dôkladnej prípravy a vďaka trvalej starostlivosti. Preto schopnosti manažéra ľudských zdrojov patria a budú patriť medzi najdôležitejšie predpoklady pre eBusiness.

SkryťVypnúť reklamu

Zdroje, z ktorých vychádzajú kvalitní kandidáti na pozície e-manažérov, sa stále zmenšujú napriek tomu, že dopyt po nich rastie. Preto internetové firmy, ktoré budú chcieť uspieť v budúcich dvoch rokoch, budú musieť byť omnoho viac flexibilnejší, kreatívnejší a disciplinovanejší v prístupe k definovaniu a obsadzovaniu kľúčových úloh v organizácií. Podľa vyjadrenia jedného z personálnych špecialistov, „dobrá správa je, že nie je iba jeden úspešný štýl riadenia. Mnoho úspešných ľudí má svoj vlastný štýl práce. Ale v každom prípade musíte byť schopní sa extrémne rýchlo učiť.“

Autor: Zuzana Kurucová, Accenture

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 416
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 720
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 027
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 744
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 557
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 058
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 222
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu